تحصیل در رشته های پزشکی وپیراپزشکی در ایتالیا

شما در این مقاله کلیات و پیش زمینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا را مطالعه می نمایید.

همان طور که پیش از این بیان شد تمام برنامه‌های پزشکی انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون IMAT دارند.

زمانی که دانشجو خارج از کشور ایتالیا مشغول به زندگی است برای اینکه بتواند در آزمون IMAT شرکت کند انتخاب بسیار محدودی برای دانشجو وجود دارد به طوری که او می بایست یک دانشگاه را انتخاب کرده و برای تحصیل در آن دانشکاه در آزمون IMAT شرکت نماید و قطعا برای شروع تحصیل، نمره حد نصاب دانشگاه را در آزمون کسب کند. این در حالی است که دانشجویان اروپایی و دانشجویان غیر اروپایی که در کشور ایتالیا سکونت داشته و ایتالیا را به عنوان حوزه شرکت در ازمون  IMAT انتخاب کرده اند، انتخاب های بیشتری برای دانشگاه داشته لذا شانس بالاتری برای تحصیل در رشته پزشکی خواهند داشت. برای همین است که هر ساله تعداد قابل توجهی دانشجو از سفارت ایتالیا صرفا درخواست ویزای شرکتدر ازمون IMAT را دارند تا از این طریق هم شانس بالاتری برای خود ایجاد نمایند و هم یک سال زودتر وازد کشور ایتالیا شوند.

آزمون IMAT

آزمون IMAT که مخفف کلمه­ International Medical Admissions Test است، یکی از انواع آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایتالیا است که مختص دانشجویان بین‌المللی یا خارجی و همچنین بومی است که قصد داشته باشند در کشور ایتالیا و در مقطع لیسانس و بالاتر رشته­‌های دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی، جراحی و رشته ­های مرتبط با آن تحصیل کنند. هر دانشگاه موظف است با توجه به ظرفیت در نظر گرفته برای این دانشجویان، نسبت به پذیرش آنان بر اساس نتایج آزمون IMAT اقدام نماید. دانشجویانی که در آزمون IMAT نمره­ قبولی را کسب کنند علاوه بر دارا بودن مجوز ادامه تحصیل در رشته‌­های یاد شده، شهریه­ تحصیلی کمتری نیز پرداخت خواهند کرد.

در حال حاضر آزمون IMAT در ایران برگزار نمی شود و شما برای شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه مثل امارات، ترکیه، قطر، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یا ایتالیا بروید. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود و ۱ سال اعتبار دارد و هزینه ی آن معادل ۱۲۰ یورو یا ۱۶۴ دلار است.

این ازمون معمولا در ماه سپتامبر و ۱ بار در سال برگزار می شود و تحت هیچ شرایطی ثبت نام با تاخیر وجود نخواهد داشت. متقاضی باید در طی ۱۰۰ دقیقه به ۶۰ سوال پاسخ دهد و معمولا در طی ۲ تا ۳ هفته نیز نتایج، در سایت دانشگاه مربوطه و سایت ثبت نامی قابل مشاهده خواهد بود.

بخش اول این آزمون دارای ۱۰ سؤال منطق و ۱۲ سؤال اطلاعات عمومی است که مهارت‌های عمومی حل مسئله استدلال تجزیه و تحلیل داده‌ها و… داوطلب را مورد سنجش قرار می‌دهد. در بخش دوم این آزمون که مربوط به سنجش میزان توانایی علمی متقاضیان است ۱۸ سؤال زیست‌شناسی ۱۲ سؤال شیمی و در نهایت ۸ سؤال فیزیک و ریاضی آورده می‌شود.

نکته­ بسیار مهمی در فرایند و پروسه­ کلی آزمون IMAT وجود دارد که برای متقاضیان غیر اتحادیه اروپا، باید از نماینده دیپلماتیک کشور ایتالیا در سفارت، تأییدیه پیش ثبت نام را دریافت کنند. ثبت نام نیز فقط در سایت Universitaly صورت می­گیرد و تنها فرم ثبت نام نیز به صورت آنلاین است.