بورسیه استانی ایتالیا: DSU

از مهم‌ترین دلایلی که دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا، کشور ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، امکان دریافت  بورسیه استانی ایتالیا است. بورسیه DSU ایتالیا، برخلاف بورسیه‌های دیگر که عملکرد تحصیلی دانشجو را در نظر می‌گیرند، براساس درآمد خانواده دانشجویان و وضعیت اقتصادی سرپرست خانواده به دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا تعلق می‌گیرد. جهت دریافت بورسیه استانی لازم است اثبات کنید که مجموع درآمد خانواده و ۲۰ درصد مستغلات آن‌ها، ارزشی کمتر از ۲۳,۰۰۰ هزار یورو (۲۵ هزار دلار) دارد. در این صورت مبلغی معادل ۵٢٠٠ یورو تا ۶٠٠٠ یورو (۵۶۹۰ الی ۶۵۶۵ دلار) در سال به دانشجو تعلق می‌گیرد که این مبلغ می تواند بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا را  پوشش می‌دهد.

امتیازات بورسیه DSU

بورسیه DSU یا بورسیه استانی ایتالیا که در برخی موارد به بورسیه جهان سوم نیز معروف است، توسط Agenzia Regionale Diritto allo Studio Universitario – DSU آژانس حق تحصیل دانشگاهی شورای منطقه توسکانی (Regione Toscana) ارائه می‌شود.

بورسیه DSU به متقاضیانی که قصد تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف ایتالیا را دارند، اما توانایی پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در ایتالیا را ندارد، تعلق خواهند گرفت. در واقع این بورسیه تنها شرایط مالی و اقتصادی متقاضی را در نظر می‌گیرد. سازمان بورسیه در هر استان از کشور ایتالیا شرایط متفاوتی دارد و با بررسی وضعیت مالی خانوادگی دانشجو به آن‌ها کمک هزینه تحصیل و زندگی ارائه می‌دهد.

هرساله در اواخر ماه جولای، اعلامیه‌ای از طرف سازمان بورسیه هر استان در ایتالیا منتشر می‌شود. در این اعلامیه، مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه DSU، دهک‌های مالی که براساس آن بورس را به صورت کامل یا جزئی به دانشجو ارائه می‌دهند و تمامی جزئیات و مواردی که مربوط بورسیه استانی است، شرح داده می‌شود:

امتیازات بورسیه DSU:

    اقامت رایگان

    وعده‌های غذایی رایگان در سالن‌های غذاخوری دانشگاه

    مشارکت در تامین هزینه‌های اضافی (فعالیت‌های ورزشی، خرید کتاب‌ها و غیره)

    معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه.

دانشگاه های ارائه دهنده فاند استانی ایتالیا:

    دانشگاه میلان

    دانشگاه فلورانس

    دانشگاه پیزا

    دانشگاه سیه‌نا

    دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

شرایط دریافت بورسیه DSU ایتالیا

دانشجویانی که در یکی از سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در ایتالیا از یکی از دانشگاه‌های این کشور موفق به دریافت پذیرش شده باشند، می‌توانند جهت اخذ بورسیه استانی ایتالیا اقدام کنند.

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که از کشورهای در حال توسعه هستند، برای دریافت بورسیه DSU باید ثابت کنند که به خانواده‌ای با درآمد بالا تعلق ندارند و موقعیت مالی مناسبی در اختیارشان نیست. این گواهی باید توسط یکی از موسسات زیر صادر شود.

    نمایندگان دیپلماتیک ایتالیا در کشور مبدا

    نهاد نمایندگی دیپلماتیک (سفارت یا کنسولگری) کشور مبدا در ایتالیا

متقاضیان حتما باید به خاطر داشته باشند که این گواهینامه باید توسط Prefettura ایتالیایی قانونی شود. بسته به استان محل تحصیل شما این شرایط کمی متفاوت است.

بنابراین متقاضیان باید مدارکی از قبیل درآمد سالانه خانواده، تعداد افراد خانواده و ارزش اموال متعلق به خانواده را به سازمان مربوطه ارائه دهند. با نشان دادن این موارد می‌توانند ثابت کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی در ایتالیا را ندارند.

زمانی  که دانشجو پذیرش و ویزا را دریافت نموده است، به صورت موازی باید برای بورس استانی اقدام کند و مدارک مورد نیاز را به زبان ایتالیایی ترجمه نماید. همانطور که عنوان شد برخی از مدارک باید در ایران و یا حتی در ایتالیا به تایید مقامات رسمی برسد. معمولا اقدام برای بورس استانی از طریق سایت دانشگاه است. در واقع برای گرفتن بورس استانی، دانشجو یک سری مستندات و مدارک از شرایط مالی خانواده به دانشگاه ارائه می دهد، پس از بررسی شرایط مالی سرپرست خانواده  عدد ایزه  به دانشجو اختصاص داده می شود و بر مبنای این عدد است که میزان بورسیه و مبلغ آن مشخص خواهد شد.

شرایط مورد نیاز دانشجویان برای اخذ بورسیه DSU ایتالیا

    دریافت نامه پذیرش از دانشگاهی در ایتالیا: دانشجویان تنها زمانی می‌توانند جهت اخذ بورسیه استانی ایتالیا اقدام کنند که از یک دانشگاه دولتی یا خصوصی در ایتالیا پذیرش داشته باشند.

    موقعیت مالی خانواده دانشجو: بورسیه تحصیلی DSU بر اساس وضعیت مالی خانواده دانشجو (عدد ایزه) اعطا می‌گردد.

    شرایط سنی: متقاضیانی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند باید توجه داشته باشند که گپ تحصیلی زیادی نداشته باشند تا بتوانند به راحتی از سفارت این کشور ویزای تحصیلی دریافت کنند. بنابراین شرط سنی، تنها برای دریافت ویزا مهم است و بعد از دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا دانشجویان با هر سنی می‌توانند برای بورسیه استانی ایتالیا اقدام کنند.

    مدرک زبان: ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی، از جمله از مهم‌ترین عواملی است که باعث امتداد دریافت بورسیه پس از سال اول تحصیل می‌شود. برای دریافت این بورسیه داشتن مدرک زبان انگلیسی (آزمون آیلتس ۶، تافل حداقل ۷۸) یا مدرک زبان ایتالیایی (سطحB2)