ویزای تحصیلی فرانسه و مقدمه ای بر آن:

ویزای تحصیلی فرانسه از طریق تحصیل و نکات مهم آن در این قسمت مورد بررسی و تحلیل علمی قرار می گیرد. تمامی نکات مهم و اصلی درباره ویزای تحصیلی فرانسه در اینجا توضیح داده خواهد شد. ما در این مرحله به صورت مختصر راه های اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را بررسی کرده و به طور گسترده در خصوص ویزای تحصیلی فرانسه و  تحصیل در فرانسه و شرایط آن مباحثی را ارائه داده و در انتها پیشنهادات خود را ارائه کنیم. شما همواره می توانید با کارشناسان انستیتو آریان دانشیار در تمامی زمینه های مرتبط با ویزاهای تحصیلی مشاوره تخصصی داشته باشید.

فرانسه کشوری واقع در غرب اروپا به پایتختی پاریس می باشد و دارای جمعیتی برابر با ۶۷ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر و وسعت ۶۴۰ هزار و ۶۷۹ کیلومتر مربع می باشد. نظام سیاسی این کشور جمهوری بوده و زبان رسمی این کشور فرانسوی می باشد. دین رسمی فرانسه مسیحی است. از همسایگان فرانسه می توان به آلمان، بلژیک، سوئیس، ایتالیا و اسپانیا اشاره کرد. واحد پولی این کشور یورو می باشد.

ویزای تحصیلی فرانسه و شرایط عمومی

نظام آموزشی فرانسه همانند سایر کشورهای اروپایی از سیستم فرآیند بولونیا پیروی کرده و شامل دوره های تحصیلی پیش دبستانی تا دکتری می باشد. مدارس و دانشگاه های فرانسه دارای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی بسیاری می باشد. فرانسه مقصد دوم تحصیلی دانشجویان بین المللی محسوب می شود. چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در فرانسه را دارید می بایست بدانید که تحصیل در مدارس و دانشگاه های این کشور به دو زبان انگلیسی و فرانسه امکان پذیر می باشد.

لازم به ذکر است رشته های پرطرفدار برای تحصیل در فرانسه شامل رشته های پزشکی، جغرافیا، داروسازی، هنر، فناوری اطلاعات، زبان شناسی، مدیریت بازرگانی، ادبیات، روانشاسی و اقتصاد می باشند.

ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقطع ابتدایی

به منظور اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی در این کشور دانستن نظام آموزشی این کشور اهمیت بسیاری دارد. مراحل تحصیل در فرانسه از دوره دبستان شروع شده و دوره پیش دبستانی در این کشور اختیاری می باشد. دوره دبستان در فرانسه ۵ ساله بوده و سنین ۶ تا ۱۱ سال را شامل می شود و در پایان این دوره مدارکی تحت عنوان cp ،ce1 ،ce2 ،cm1 ،cm2 به دانش آموزان این مقطع اعطا می شود.

ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقطع دبیرستان

دوران دبیرستان در فرانسه از سنین ۱۱ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال بوده و به ترتیب college و lycee نام دارند. ۱۰۵ مدرسه بین المللی در فرانسه خدمات تحصیلی به دانش آموزان ارائه می دهند. از جمله مزایای تحصیل در فرانسه می توان به وجود نظام آموزشی پیشرفته، امکان تحصیل به دو شیوه حضوری و نیمه حضوری و هزینه مناسب تحصیل در این کشور اشاره کرد.

ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقطع لیسانس

تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس ۳ تا ۴ ساله بوده و در دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شود. به منظور تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه می بایست مدرک دیپلم معتبر داشته و همچنین مدرک قبولی در دانشگاه های ایران را ارائه نمود. حداقل نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه تافل ۵۵۰ یا آیلتس ۶ می باشد. لازم به ذکر است که تحصیل در مقطع تحصیلی لیسانس در فرانسه عموماً به روش تحقیقاتی می باشد. امکان کار دانشجویی به مدت ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته امکان پذیر خواهد بود. امکان درخواست ویزای همراه در این مقطع تحصیلی وجود نخواهد داشت.

ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقطع فوق لیسانس ۲ الی ۳ ساله بوده و نیازمند داشتن مدرک تحصیلی لیسانس معتبر به همراه نامه پذیرش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ایران می باشد. به منظور تحصیل در این مقطع تحصیلی به حداقل نمره زبان معادل آیلتس ۶ تا ۶.۵ نیاز خواهد بود. امکان کار دانشجویی به مدت ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته امکان پذیر خواهد بود. امکان اخذ ویزای همراه در این مقطع تحصیلی وجود خواهد داشت ولی اجازه کار همراه با موافقت با داشتن مدرک زبان فرانسه یا در مواردی انگلیسی امکان پذیر خواهد بود.

ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقطع دکتری نیازمند داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر به همراه رزومه قوی تحقیقاتی و تحصیلی بوده و عموما بصورت بورسیه و فاند اعطا می شود. دانشجو به منظور تحصیل در این مقطع می بایست شخصا اقدام به مکاتبه و پذیرش با دانشگاه موردنظر کرده و پس از موفقیت در گرفتن سوپروایزر یا همان پشتیبان مالی اقدام به تحصیل در این مقطع تحصیلی نماید.  تحصیل در این مقطع از ۳ تا ۵ سال متغیر بوده و به صورت علمی تحقیقاتی امکان پذیر خواهد بود. همچنین امکان کار تحقیقاتی با دریافت حقوق در این دوره برای دانشجو وجود خواهد داشت. همچنین امکان اخذ ویزای همراه در این مقطع تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

ویزای تحصیلی فرانسه به همراه بورس تحصیلی

دولت فرانسه هر ساله بورسیه ای را برای متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا ارائه می دهند که ویژه دانشجویان بین المللی و غیر اروپایی است. این بورسیه دارای کمک هزینه ای به میزان ماهیانه ۴۵۰ یورو می باشد. اخذ بورسیه نیازمند داشتن رزومه تحصیلی و  تحقیقاتی قوی بوده و ترجیحا دانشجو می بایست دارای مقالات معتبر بین المللی بوده و دارای نمره زبان آیلتس ترجیحا ۷ باشد. لازم به ذکر است که تحصیل به این روش بصورت کاملاً رایگان نبوده اما بخش زیادی از هزینه های تحصیلی دانشجو را شامل می شود. مهلت ارسال درخواست بورسیه از ۱ فوریه تا ۱ می هر سال است. از رشته های مورد پذیرش در مقطع بورسیه می توان به علوم اجتماعی، زبان شناسی، فناوری اطلاعات، مدیریت، اقتصاد و پزشکی اشاره کرد.

ویزای تحصیلی فرانسه و هزینه های تحصیلی

تحصیل در فرانسه و بسیاری از کشورهای جهان مستلزم صرف هزینه می باشد. این هزینه شامل هزینه های تحصیل و زندگی در طول مدت تحصیل در این کشورها می باشد. به عنوان مثال تحصیل در مدارس بین المللی فرانسه از ۳۰۰ یورو در سال، مقطع لیسانس ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال در رشته های پزشکی و غیر پزشکی، و در مقطع فوق لیسانس بین ۲۶۰ تا ۴۰۰ یورو در سال می باشد. تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه عموماً از طریق بورسیه و فاند بوده و کمک هزینه ای در حدود ۴۵۰ یورو بصورت ماهیانه به همراه هزینه تحصیل در حدود ۱۰ هزار یورو به دانشجویان مقطع دکترا پرداخت خواهد شد. همچنین هزینه عمومی تحصیل در مقطع دکترا  در حدود ۳۸۰ یورو می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی در فرانسه بین ۷ تا ۲۰ هزار یورو در سال هزینه در بر خواهد داشت. این هزینه ها بعلاوه ۲۰۰ یورو هزینه بیمه سالیانه دانشجو می باشد. لازم به ذکر است میانگین هزینه زندگی در فرانسه برای هر نفر ماهیانه بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو می باشد.

ویزای تحصیلی فرانسه و معرفی دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های فرانسه دارای کیفیت آموزشی بسیار بالا بوده و مقصد دوم متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارجی شناخته شده است. تحصیل در دانشگاه های فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از دو طریق تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی امکان پذیر خواهد بود.  در ادامه به معرفی مهم ترین دانشگاه های کشور فرانسه خواهیم پرداخت.

  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه پلی تکنیک پاریس
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه گرنوبل-آلپ
  • دانشگاه لویی پاستور
  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه PSL

 

 

 

ویزای تحصیلی فرانسه و مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ آن

به منظور اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، متقاضی می بایست درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز بصورت آنلاین و یا از طریق سفارت فرانسه در کشور خود تقدیم کرده و منتظر نتیجه درخواست باشد. معمولا تا ۲ ماه پس از ارائه درخواست نتیجه اعلام می شود. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل سه ماه
  • فرم درخواست ویزا؛ اگر زیر ۱۸ سال هستید والدین یا سرپرست شما باید درخواست را امضا کنند.
  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • پرداخت هزنیه ۹۹ یورویی برای درخواست ویزا
  • نامه ثبت نام از دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی: هزینه تحصیل + حداقل ۶۱۵ یورو در ماه، برای دوره کامل تحصیلی
  • بیمه درمانی با پوشش معتبر در فرانسه
  • کپی بلیط هواپیما
  • تکمیل فرم OFII
  • اثبات داشتن محلی برای اقامت در فرانسه مانند اجاره نامه برای حداقل سه ماه یا رزرو هتل
  • کپی CV
  • کپی دیپلم و مدارک تحصیلی

همچنین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای جستجوی کار پس از تحصیل در فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • نداشتن سابقه اخذ ویزای اقامتی
  • اتمام تحصیلات دانشگاهی در فرانسه
  • نمره تافل و یا آیلتس مناسب
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • پیشنهاد کاری با حداقل حقوق مصوب قانون کار فرانسه

لازم به ذکر است مدت زمان صدور ویزا درحدود ۹۰ روز خواهد بود.

همچنین ویزای همراه برای مقاطع تحصیلی فوق لیسانس به بالا صادر خواهد شد. به این منظور بهتر است که همراه دانشجو چند ماه پس از رسیدن دانشجو به کشور فرانسه درخواست خود را ارائه دهند تا شانس موفقیت برای دریافت ویزای همراه افزایش یابد.