در این بخش قصد داریم تا اطلاعات لازم در مورد هزینه زندگی در فرانسه و سایر هزینه های تحصیلی را برای شما شرح دهیم.

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در میان دانشجویان بین‌المللی است؛ بیش از ۳۴۳۰۰۰ دانشجوی غیرفرانسوی در سال ۲۰۱۸ در فرانسه مشغول به تحصیل بوده‌اند که ۶% بیشتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. وجود دانشگاه های معتبر، فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری متعدد فرانسه و نیز یادگیری زبان فرانسه در کشور مهد این زبان، از جمله دلایل علاقه دانشجویان به تحصیل در فرانسه است. از دیگر دلایل تحصیل در فرانسه می‌توان به پایین بودن هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با اکثر کشورهای پرطرفدار در بین دانشجویان بین‌المللی (مانند امریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا) و نیز امکان استفاده از کمک هزینه مسکن در فرانسه اشاره کرد. در حال حاضر یکی از فرصت‌های ویژه برای ایرانیان، اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی فرانسه برای شرکت در یک دوره زبان در فرانسه است، زیرا این یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیرها برای تحصیل در خارج از کشور است. در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در فرانسه شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در فرانسه می‌پردازیم.

برای اطلاع از شرایط پذیرش و مشاوره رایگان با مشاورین موسسه اعزام دانشجو به فرانسه (موسسه آریان) تماس بگیرید.

شهریه دانشگاه های فرانسه

یکی از دلایل بالا بودن هزینه تحصیل در بسیاری از کشورها، شهریه های سنگین دانشگاه هاست؛ اما شهریه دانشگاه های فرانسه و به طور خاص دانشگاه های دولتی، نسبتاً پایین است.

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه

شهریه دانشگاه های دولتی در شهرها و دانشگاه های مختلف یکسان است و تنها به مقطع تحصیلی بستگی دارد. شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی از ترم سپتامبر ۲۰۱۹ به این صورت خواهد بود:

  • شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه در مقطع کارشناسی ۲۷۷۰ یورو در سال است.
  • شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد ۳۷۷۰ یورو در سال است.
  • شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه در مقطع دکتری ۳۸۰ یورو در سال است.

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان اروپایی کمتر از دانشجویان غیراروپایی است.

همچنین هزینه تحصیل در فرانسه در مدارس کسب و کار، صرف نظر از مقطع تحصیلی، ۵,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ یورو در سال می‌باشد.

 

شهریه دانشگاه های خصوصی فرانسه

شهریه دانشگاه های خصوصی در فرانسه بالاتر از شهریه دانشگاه های دولتی و عموماً بین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال است. مبلغ شهریه در دانشگاه های خصوصی به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

 

هزینه تحصیل در کالج زبان در فرانسه

پارامتر هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه از موارد برجسته و قابل توجه می باشد و دانشجویان می بایست با در نظر گرفتن هزینه های تحصیل و زندگی قدم در این راه گذارند. هزینه های تحصیل در کالج های زبان در فرانسه در موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها متغیر است. هزینه زبان خواندن در برخی دانشگاه ها حدود ۲۵۰۰ € یورو و هزینه های تحصیل در کالج زبان از حداقل ۴۷۰۰ یورو الی ۶۰۰۰ € یورو در سال است که البته هزینه یادگیری زبان در فرانسه بسته به طول دوره متفاوت می باشد.

به عنوان مثال در کالج استارلنگ در استراسبورگ که معروف هست، هزینه ها به شرح ذیل می باشد:

دوره ثبت نام ماهیانه ثبت نام سه ماهه ثبت نام نیمسال (۵ ماهه) ثبت نام سالیانه (۱۰ ماه)
عادی ۵۴۰ € / ۶۰ ساعت ۱۴۵۸ €/ ۱۸۰ ساعت ۲۲۹۵ € یورو/۳۰۰ ساعت ۴۳۲۰ € یورو / ۶۰۰ساعت
فشرده ۷۲۰ €/ ۸۰ ساعت ۱۹۴۴ €/ ۲۴۰ ساعت ۳۰۶۰ € یورو/ ۴۰۰ساعت ۵۷۶۰ € یورو/ ۸۰۰ ساعت
بلند مدت ۱۶۰ €/ ۱۶ ساعت ۴۳۲ €/ ۴۸ ساعت ۶۸۰ € یورو/ ۸۰ ساعت ۱۲۸۰ € یورو/ ۱۶۰ ساعت

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه زندگی برای هر فرد به شهر و منطقه زندگی، سبک زندگی و شرایط خاص او بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۸۰۰-۷۰۰ یورو در ماه است، اما با توجه به اینکه هزینه‌ها در شهرهای مختلف بسیار متفاوت است، در ادامه متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه برای یک زندگی دانشجویی راحت را در چند شهر بزرگ فرانسه ارائه می‌کنیم:

  • پاریس: پاریس پایتخت فرانسه و گرانترین شهر این کشور است؛ متوسط هزینه زندگی در این شهر ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه است.
  • نیس: متوسط هزینه زندگی در شهر نیس ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه است.
  • لیون، نانت، بوردو و تولوز: متوسط هزینه زندگی در این شهرها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در دیگر شهرهای فرانسه حدود ۶۵۰ یورو در ماه است.

 

هزینه زندگی در فرانسه

هنگامی که برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه اقدام می کنید، لازم است بدانید که با یک سری هزینه ها رو به رو خواهید شد. ویژگی های منحصر به فرد کشور فرانسه از جمله امکان تحصیل در دانشگاه های در فرانسه، سطح رفاه و امنیت باعث شده تا بسیاری از افراد، این کشور به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. به همین منظور بد نیست تا باهم اندکی پیرامون هزینه زندگی در فرانسه ۲۰۲۰ صحبت کنیم. قبل از هرچیزی ابتدا می بایست به اختلاف فرهنگی، قومی و زبانی بین ایران و فرانسه بپردازیم. به طور اختصار می‌توان گفت شرایط زندگی در فرانسه برای ایرانیان از هر نظر با زندگی در ایران بسیار متفاوت خواهد بود. فرهنگی متفاوت و زبانی متفاوت تنها بخشی از مسائلی هستند که باید به آن ها توجه شود.

برای مثال شما به هنگام تحصیل به وسایل ضروری از جمله کتاب، کیف و لوازم تحریر نیاز خواهید داشت. هم چنین مواد خوراکی که در طول روز مصرف می کنید. علاوه بر آن هزینه های دیگری مانند کرایه خانه، قبض برق و تلفن، اینترنت، تلفن موبایل، وسایل بهداشتی مانند شامپو و صابون و وسایل مراقبت از پوست و البته بیمه ی درمانی.

حال بهتر است برگردیم به بحث اصلی نوشتار، هزینه زندگی در فرانسه برای یک نفر در حدود ۸۰۰ یورو است که البته باتوجه به سبک زندگی افراد این رقم ممکن است افزایش یابد. هزینه مسکن که از جمله بالاترین اقلام هزینه زندگی در فرانسه است .این مورد از حداقل ۴۰۰ یورو در ماه شروع می شود و باتوجه به محل زندگی متغیر خواهد بود. هزینه خوراک در فرانسه باتوجه به استفاده از غذاهای آماده و رستورانی یا طبخ غذا در منزل بسیار رقم متفاوتی را نشان می دهد؛ اما به طور میانگین هر فرد حدود ۲۰۰ یورو برای خوراک در ماه هزینه خواهد داشت. استفاده از حمل و نقل عمومی و هزینه هایی از جمله تلفن و اینترنت نیز از سایر موارد مورد توجه در اقلام هزینه زندگی در فرانسه ۲۰۲۰ است که در حدود ۲۰۰ یورو در ماه می باشد. در ادامه به جزئیات بیشتری از هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه خواهیم پرداخت.

متوسط هزینه ی زندگی در شهرهای فرانسه (بهمراه کرایه ی خانه) بصورت زیر می باشد:

 

پاریس ۱۸۰۰- ۱۲۰۰ یورو

 

نیس (Nice ۱۴۰۰-۹۰۰ یورو)

 

لیون (Lyon)، نانت (Nantes)، بوردو(Bordeaux)، تولوز(Toulouse۱۶۰۰-۸۰۰ یورو)

 

سایر شهرها۶۵۰ یورو

برای اطلاع از شرایط تحصیل به کشور فرانسه و نحوه اخذ پذیرش فرانسه با مشاورین ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

 

هزینه مسکن و خوابگاه در فرانسه

هزینه مسکن در فرانسه نسبتاً بالا است. مهمترین گزینه‌های اسکان دانشجویی در فرانسه عبارتند از:

  • خوابگاه: هزینه اقامت در خوابگاه‌ها ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است که شامل هزینه آب، برق و اینترنت نیز می‌شود. اتاق‌ها در خوابگاه ممکن است شخصی یا اشتراکی باشند. در فرانسه حدود ۱۳% دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند.
  • آپارتمان: متوسط هزینه اجاره آپارتمان در فرانسه ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است اما در شهرهای کوچکتر فرانسه می‌توان با مبلغی حدود ۳۰۰ یورو در ماه، یک آپارتمان کوچک را اجاره کرد.

اگر می‌خواهید همسر و یا فرزندان خود را همراه خود ببرید، باید آپارتمان بزرگتری را اجاره کنید که هزینه آن حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود. عموماً هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر بالاتر است. هزینه آب، برق و اینترنت برای یک خانواده در فرانسه حدود ۲۰۰ یورو در ماه است.

  • خانواده میزبان: زندگی در کنار خانواده‌های میزبان در شهر پاریس ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه دارد. در این صورت می‌توانید حداقل یک وعده غذا در روز نیز از خانواده میزبان دریافت کنید. در شهر بوردو هزینه زندگی با خانواده میزبان ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است.

 

حمل و نقل در فرانسه

  • هزینه خرید بلیط مدت‌دار یک‌ماهه اتوبوس، مترو یا تراموا حدود ۳۰ یورو است.
  • هزینه استفاده از تاکسی نیز در فرانسه بالا نیست. در شهر پاریس، تاکسی (دربست) چیزی حدود ۲۵/۱ یورو به ازای هر کیلومتر هزینه دارد.
  • در فرانسه امکان کرایه دوچرخه (با استفاده از برنامه کرایه دوچرخه Vélib) نیز وجود دارد. مردم شهر بوردو بیش از دیگر شهرهای فرانسه به دوچرخه علاقه دارند.

 

هزینه تهیه ی مواد غذایی در فرانسه

یک نفر می تواند بطور متوسط ۳۰۰-۲۵۰  یورو در ماه را برای خرید مواد غذایی در پاریس در نظر بگیرد و اما هزینه در سایر شهر ها از این مقدار کمتر است. یک وعده ی غذایی در یک رستوران ارزان بین ۱۰ تا ۱۵ یورو خواهد بود.

 

اقامت در فرانسه

برای اقامت در فرانسه گزینه های متنوعی پیش روی دانشجویان قرار دارد. دانشجویان می توانند یک خوابگاه عمومی را انتخاب کنند و یا یک آپارتمان کرایه کرده که در آن به تنهایی زندگی کنند. البته آن ها همچنین می توانند آپارتمان خود را با سایر دانشجویان سهیم شوند. دانشجویان همچین این امکان را دارند تا با خانواده ها و ساکنین محلی زندگی کنند. افراد باید اقدام برای پیدا کردن محل اقامت مورد نظرشان را پیش از رسیدن به فرانسه شروع کنند. همچنین بهتر آن است که پیش از ورود به فرانسه محلی را، هرچند موقتی، رزرو کنند تا هنگام رسیدن سرپناهی برای خواب و قرار دادن وسایل خود داشته باشند. این کار برای آن ها زمان کافی برای پیدا کردن اقامتگاه دائمیشان را فراهم می کنند. در زیر به انواع محل اقامت در فرانسه اشاره خواهیم نمود.

  • سالن های اقامت دانشجویی: یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت هستند و تقریبا ۱۳% از دانشجویان بین المللی در این خوابگاه ها سکونت دارند. در این سالن ها تعدادی اتاق مستقل در یک واحد بزرگ وجود دارند که هر یک از افراد در یکی از این اتاق ها زندگی می کنند. هزینه ی این اقامتگاه ها بصورت میانگین ۲۰۰ یورو در ماه می باشد که البته هزینه ی آن ها در شهر پاریس تا ۴۰۰ یورو می رسد. تنها مشکل این نوع از محل های زندگی، تعداد کم عرضه ی آن ها در مقابل تقاضای بالایی است که دارند.
  • آپارتمان های اشتراکی: دانشجویان هم چنین می توانند به همراه سایرین آپارتمانی را اجاره کنند که هزینه ی آن در بیشتر شهرها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو و برای شهر پاریس ۸۰۰ یورو خواهد بود. البته می توان این اقامتگاه هارا در شهر های کوچکتر با حدودا ۳۰۰ یورو نیز کرایه کرد.
  • آپارتمان های شخصی: در صورتی که  فرد بخواهد  با پارتنر یا با خانواده و فرزندان خود زندگی کند، هزینه ی اجاره ی آپارتمان شخصی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو خواهد بود و اگر آپارتمان در مرکز شهر باشد، هزینه ی آن بیشتر خواهد شد.
  • زندگی با یک خانواده ی میزبان: در فرانسه دانشجویان می توانند حتی با خانواده های محلی هم خانه شوند و با آن ها زندگی کنند. هزینه ی این نوع اقامت از ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو خواهد بود.

دانشجویان بین المللی مقیم فرانسه می توانند از طریق موسسه ی VISALE برای پرداخت کرایه ی خود اقدام کنند و این موسسه به عنوان ضامن آن ها عمل میکند. به این صورت که اگر آن ها قادر به پرداخت کرایه ی خود نباشند ، موسسه ی ضامن به جای آن ها کرایه راپرداخت می نماید. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که موسسه ی ضامن تنها شامل حال دانشجویانی می شود که در اقامتگاه های دانشگاه سکونت دارند.

 

 

سایر هزینه های زندگی در فرانسه

  • دانشجویان خارجی مانند دانشجویان فرانسوی از بیمه درمانی (vitale) برخوردار خواهند بود که این موضوع می‌تواند نگرانی دانشجویان را در مورد هزینه‌های درمانی برطرف کند. بیمه درمانی برحسب میزان پوشش، ۲۰ تا ۵۰ یورو در ماه هزینه دارد.
  • دانشجویان به طور متوسط حدود ۵۰ یورو در ماه برای خرید کتاب و دیگر منابع آموزشی هزینه می‌کنند.

کار دانشجویی برای تأمین هزینه تحصیل در فرانسه

در فرانسه، هر دانشجو (از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی) حق کار کردن حین تحصیل برای کسب درآمد را دارد. البته دانشجویان مدارس زبان باید حداقل ۲۰ ساعت در هفته کلاس داشته باشند. حداقل دستمزد در فرانسه برای سال ۲۰۱۹ در ازای یک ساعت کار مفید، حدود ۱۰ یورو ناخالص تعیین شده که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً ۲۰% دستمزد است) حدود ۸ یورو خالص می‌باشد.

کار دانشجویی در فرانسه شامل کارهای دانشگاهی و کارهای بیرون از دانشگاه است. کارهای دانشگاهی شامل دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی اساتید، پذیرش و استقبال از دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… است. در بیرون از دانشگاه نیز کارهای متنوعی وجود دارد: کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و…