کشور فرانسه به طور کلی دارای ۳۰۰۰ موسسه است که ۹۰ مورد دانشگاه بوده و ۲۴۰ مورد از آن دوره های عالی مهندسی و ۲۳۰ مورد دوره های عالی بازرگانی و در حدود ۲۰۰۰ موسسه در این کشور در زمینه هنر و معماری فعالیت می کنند. این کشور فضای ورود به کالج های مختلف را به طور دقیق و درست ارزیابی کرده است و در این زمینه بسیار موفق بوده است. هر یک از کالج های فرانسه برای بررسی دقیق سطح علمی دانش آموزان در نظر گرفته شده اند. فرانسه یکی از محبوب ترین مقاصد دنیا برای تحصیل است و ۳۱ دانشگاه و موسسه آموزشی این کشور در لیست بهترین دانشگاه های دنیا هستند که تعدادی از آن ها در پاریس و بقیه در دیگر شهرهای این کشور پراکنده اند. پاریس یکی از پربازدیدترین شهرهای دنیاست و حتی آن را یکی از زیباترین شهرهای جهان هم می دانند پس مطمئنا تحصیل در فرانسه می‌تواند خیلی لذت بخش و رویایی باشد هر چند دیگر شهرهای فرانسه هم دانشگاه های برتر زیادی را در خود جای داده اند.

اگر آرزو دارید که تحصیل در دانشگاه های فرانسه کنید مطمئنا می‌خواهید بدانید که کدام یک از دانشگاه‌های این کشور بهتر هستند، قطعا تمایل دارید دانشگاه های برتر این کشور را کشف کنید و از مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه برخوردار شوید. مطمئنا دانستن رتبه بندی دانشگاه ها به دانشجویان و محققان کمک می‌کند تا کیفیت تحصیل در دانشگاه های مختلف را با هم مقایسه و بهترین دانشگاه‌های جهان را شناسایی کنند. رتبه بندی دانشگاه های با فاکتورهای مشخصی معلوم می شود؛ برخی از رتبه بندی ها فقط روی کیفیت تحقیقات دانشگاه ها تمرکز دارند در حالی که برای بقیه رتبه بندی ها شاید کیفیت آموزش از فاکتورهای دیگر مهم تر باشد. البته دانشجویان برای انتخاب دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در این کشور فقط نباید به رتبه جهانی آن دانشگاه نگاه کنند و باید فاکتورهای دیگر مثل فرصت های کارآموزی، زبان آموزش و یا مکان تحصیل را هم در نظر بگیرند. بعد از بررسی این موارد متوجه خواهید شد که بهترین دانشگاه برای شما لزوما دانشگاهی با رتبه های بالای جهانی نیست.

دانشگاه اکول نرمال سوپریور

دانشگاه اکول نرمال سوپریور – پاریس

دانشگاه اکول نرمال سوپریور (Ecole Normale Supérieure): این دانشگاه که در محله لاتین پاریس قرار دارد در سال ۲۰۱۷ رتبه اول دانشگاه های فرانسه و رتبه ۴۳ دانشگاه های دنیا را پیدا کرد. این دانشگاه که در سال ۱۷۹۳ تاسیس شده یکی از دانشگاه های رقابتی و معتبر این کشور است و در علوم انسانی و علوم مختلف بسیار قوی عمل می کند. جالب است بدانید ۳۱ نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه موفق به کسب جایزه نوبل شدند. البته فیلسوف هایی مثل میشل فوکو و ژاک دریدا هم در این دانشگاه تحصیل و جز افتخارات این دانشگاه به شمار می‌روند. این دانشگاه در ابتدا برای تربیت معلم تاسیس شد اما امروز به آموزشگاهی برای تربیت محققان و اساتید تبدیل شده است. این دانشگاه همیشه در حال تلاش برای بالا بردن رتبه جهانی خود است و موفق شد در سال ۲۰۱۷ با ۲۰ رتبه پیشرفت نسبت به سال قبل به رتبه ۱۵۷ جهان برسد. اینجا یک موسسه دولتی برای نخبه هاست که دانش پژوهان و معلمان زیادی را در زمینه علوم انسانی و دیگر علوم تربیت می کند.

این دانشگاه همیشه در حال تلاش برای بالا بردن رتبه جهانی خود است و موفق شد در سال ۲۰۱۷ با ۲۰ رتبه پیشرفت نسبت به سال قبل به رتبه ۱۵۷ جهان برسد. اینجا یک موسسه دولتی برای نخبه هاست که دانش پژوهان و معلمان زیادی را در زمینه علوم انسانی و دیگر علوم تربیت می کند.

مدرسه پلی تکنیک

 مدرسه پلی تکنیک – پاریس

 مدرسه پلی تکنیک (Ecole Polytechnique): این دانشگاه معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه فنی مهندسی فرانسه است و در سال ۲۰۱۷ رتبه جهانی ۵۹ را کسب کرد. این مدرسه در سال ۱۷۹۴ توسط ریاضیدان گاسپارد مونگ در طول انقلاب فرانسه تأسیس شد این دانشگاه در ۳۰ کیلومتری پاریس قرار دارد و محوطه آن ۱۲۰ هکتار فضای سبز برای حدود ۴۶۰۰ دانشجو دارد.

دانشگاه پیر و ماری کوری

 دانشگاه پیر و ماری کوری – پاریس

 دانشگاه پیر و ماری کوری (Université Pierre et Marie Curie): این دانشگاه با ۱۰ رتبه پیشرفت در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳۱ جهانی رسید. دانشگاه در گذشته یکی از شعبه های دانشگاه پاریس بود اما در سال ۱۹۷۱ از این دانشگاه جدا شد و دانشگاهی مستقل را به وجود آورد. امروز این دانشگاه تبدیل به یکی  بزرگ ترین مجموعه های علمی و پزشکی فرانسه شده و ۳۴ هزار دانشجو دارد که ۲۰ درصد آن ها بین المللی هستند. دانشگاه پاریس سیزده شعبه مختلف داشته که تعدادی از آن ها در سال ۱۹۷۱ از این دانشگاه جدا شدند.

دانشگاه Centrale Supélec

دانشگاه Centrale Supélec – پاریس

دانشگاه Centrale Supélec – پاریس: این دانشگاه رتبه مشترک ۱۶۴ را در دنیا از آن خود کرد و در اول ژانویه ۲۰۱۵ با ترکیب دو دانشگاه Ecole Centrale Paris و Supélec تاسیس شد. بر اساس سرشماری های بسیاری که انجام شده این دانشگاه در بین سه دانشگاه برتر مهندسی فرانسه قرار دارد. شغل های مهندسی از پردرآمدترین شغل ها در فرانسه هستند برای همین این دانشگاه دانشجویان زیادی دارد.

مؤسسه مطالعات سیاسی

مؤسسه مطالعات سیاسی – پاریس

مؤسسه مطالعات سیاسی (Sciences Po): این دانشگاه مرکز تحقیقات دولتی و آموزش عالی در شهر پاریس است که دانشکده های حقوق، اقتصاد، دانش اجتماعی، سیاست، تاریخ و رشته های مرتبط دارد و در سال ۲۰۱۷ موفق شد رتبه ۲۲۰ جهانی خود را حفظ کند. این دانشگاه دارای ۱۳ هزار دانشجو هست  که نیمی از آن ها بین المللی و از ۱۵۰ کشور مختلف هستند. فارغ التحصیلان این مدرسه شامل بسیاری از چهره های برجسته نخبگان سیاسی فرانسه و بین المللی هستند. هفت رئیس جمهور اخیر فرانسه، ۱۳ نخست وزیر فرانسه، ۱۲ رئیس دولت یا دولت خارجی و شش مدیرعامل بزرگترین شرکتهای فرانسه در Science Po تحصیل کرده اند.

دانشگاه Grenoble-Alpes

دانشگاه Grenoble-Alpes – گرونوبل

دانشگاه Grenoble-Alpes : این داشنگاه رتبه ۲۳۶ را کسب کرده و در ژانویه سال ۲۰۱۶ ازترکیب دو دانشگاه دیگر به وجود آمد اما موسسه اولیه آن قدمت طولانی ای دارد و در سال ۱۳۳۹ تاسیس شده بود.

دانشگاه پاریس سود

دانشگاه پاریس سود (Paris-Sud 11) – پاریس

دانشگاه پاریس سود (Paris-Sud 11): این دانشگاه در گذشته یکی از شعبه های دانشگاه پاریس بود که در سال ۱۹۷۱ از آن جدا شد. دانشگاه «پاریس سود» بیشتر به خاطر داشتن رشته های علوم و ریاضی معروف شده و موفق شد در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۲۴۲ دنیا برسد. از افتخارات این دانشگاه که یکی از معتبرترین دانشگاه های فرانسه است ۴ مدال فیلدز و دو جایزه نوبل است.

دانشگاه پانتئون-سوربن

دانشگاه پانتئون سوربن – پاریس

دانشگاه پانتئون سوربن (Panthéon-Sorbonne) : این دانشگاه نیز از جمله دانشگاه های جدا شده از دانشگاه بزرگ پاریس در سال ۱۹۷۱ می باشد. امروزه این دانشگاه یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور فرانسه است و حدود ۴۰ هزار دانشجو  دارد. این دانشگاه قرار است در ژانویه سال ۲۰۱۸ با UPMC ترکیب شود و دانشگاه سوربن جدید را به وجود بیاورد. دانشگاه پانتئون-سوربن از مهمترین مراکز تحقیقاتی و آموزشی دنیا به حساب می آید برای همین دانشجویان خارجی زیادی در آن مشغول به تحصیل هستند.

با توجه به رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۹ توسط Times Higher Education، تعداد ۳۴ دانشگاه و موسسه علمی و آموزشی فرانسوی در میان دانشگاه های برتر جهان طبقه بندی شده اند. این رتبه بندی شامل هشت دانشگاه در پاریس (که نماینده و نماد فرانسه است) و سایر گزینه های پراکنده در سراسر کشور است. دانشگاه های پاریس پنج رتبه برتر را به خود اختصاص داده اند، اما دانشگJاه هایی از شهرهای لیون، مارسی (Marseilles)، گرنوبل (Grenoble) و تولوز (Toulouse) نیز در میان ۱۰ دانشگاه برتر فرانسه حضور دارند. بهترین موسسه آموزش عالی در میان دانشگاه های فرانسه، دانشگاه تحقیقاتی Paris Sciences et Lettres است، یک دانشگاه کالج مانند که متشکل از ۲۵ موسسه تحقیقاتی و آموزش عالی در منطقه پاریس و سه موسسه تحقیقاتی ملی است. در خارج از شهر پاریس، دانشگاه École Normale Supérieure de Lyon در لیون در جایگاه ششم قرار دارد.

چهار دانشگاه برتر فرانسه

دانشگاه تحقیقاتی PSL

دانشگاه تحقیقاتی PSL

دانشگاه تحقیقاتی (Paris Sciences et Lettres (PSL: این دانشگاه متشکل از ۲۵ موسسه آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی در منطقه پاریس است که در آوریل ۲۰۱۰ توسط پنج نهاد برجسته فرانسوی تشکیل شده است: École Normale Supérieure، Collège de France، رصدخانه پاریس، Chimie ParisTech و ESPCI ParisTech. مؤسسات تحت چتر حمایتی این دانشگاه ترکیبی از موسسات جدید و موسسات قدیمی تری هستند که در دوران روشنفکری ایجاد شده اند.هدف اصلی این دانشگاه تبدیل شدن به یکی از برترین موسسات تحقیقاتی در جهان است. این نهاد همچنین ارتباطات با سایر موسسات عالی رتبه در سراسر جهان از جمله دانشگاه کمبریج، UCL، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان را توسعه داده است.

در مجموع ۲۶ جایزه نوبل در فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی و پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه اختصاص داده شده است.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne): دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در پاریس است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ از ادغام دانشگاه پاریس-سوربن (Paris-Sorbonne University)، دانشگاه پیر و ماری کوری (Pierre and Marie Curie University) و تعدادی از موسسات کوچک تاسیس شد. هدف اصلی این دانشگاه تبدیل شدن به یکی از برترین موسسات تحقیقاتی در جهان است. این نهاد همچنین ارتباطات با سایر موسسات عالی رتبه در سراسر جهان از جمله دانشگاه کمبریج، UCL، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان را توسعه داده است. دانشگاه دارای سه دانشکده علوم انسانی، علوم و پزشکی می باشد. رشته حقوق توسط دانشگاه Panthéon-Assas University (پاریس ۲) تدریس می شود.

سوربن دارای چندین پردیس و مجتمع دانشگاهی در سراسر پاریس و همچنین دارای یک شعبه در ابوظبی است. این دانشگاه دارای هشت مجموعه قابل توجه علمی برای پژوهشگران است. بعضی از کلکسیون ها نیز برای عموم قابل استفاده هستند، مانند کلکسیون مواد معدنی، دیرینه شناسی و مجموعه های زیست شناسی.

دانشگاه پلی تکنیک École

دانشگاه پلی تکنیک École

دانشگاه پلی تکنیک École: این دانشگاه به طور ویژه ای بر روی علم و فناوری تمرکز نموده است. شعار این دانشگاه “برای کشور، علم و افتخار” است. کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل می باشند که در حومه Palaiseau در ۱۰ مایلی مرکز پاریس قرار دارد. علیرغم کم بودن تعداد دانشجویان ورودی، اما ۳۰ درصد آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل داده‌اند. به گفته یکی از دانشجویان اسپانیایی، برای دانشجویان بین المللی برنامه‌ های آماده سازی ویژه‌ای وجود دارد. رویکرد برنامه‌های تحصیلی در این دانشگاه بین رشته ‌ای است و یک فرایند آموزشی را ارائه می دهد که تلفیقی از دوره کارشناسی با فرایند تحقیقی دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف می باشد.

علاوه بر شش درس در زمینه علوم و مهندسی، دانشجویان دوره کارشناسی در این دانشگاه باید تعدادی دروس انسانی و ورزش را نیز بگذرانند. پذیرش دوره کارشناسی نیازمند گذراندن ۲ سال آمادگی در طول دبیرستان و یک هفته آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی است. اتباع فرانسوی ملزم به انجام هشت ماه خدمت سربازی در سال اول خود هستند؛ چرا که این دانشگاه رسما توسط وزارت دفاع اداره می شود.

دانشگاه Paris Diderot

دانشگاه Paris Diderot

دانشگاه Paris Diderot (پاریس ۷) : دانشگاه Paris Diderot نام فعلی خود را در سال ۱۹۹۴ به دست آورد که از نام Denis Diderot فیلسوف فرانسوی، منتقد هنری و نویسنده قرن ۱۸ میلادی گرفته شده است. این دانشگاه در زمینه آموزش علوم، به ویژه ریاضیات شناخته شده است. این شهرت در دستاورد های فارغ التحصیلان، از جمله دو برنده جایزه نوبل، دو برنده Fields Medal و دو وزیر سابق آموزش و پرورش فرانسه، منعکس شده است. کتابخانه مرکزی دانشگاه Paris Diderot بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در پاریس است. بسیاری از انجمن های دانشجویی، و همچنین تعدادی از باشگاه های ورزشی غیر معمول مانند آکروباتیک، هنر سیرک، بوکس فرانسه و ژیمناستیک جاز در این دانشگاه وجود دارد.