در این مقاله شما کلیاتی از نظام آموزشی کشور ایتالیا، دوره های تحصیلات تکمیلی، طول تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی و ببرنامه های تحصیل دردانشگاه های ایتالیایی را مطالعه خواهید نمود.

چرا کشور ایتالیا را انتخاب کنیم؟

هزینه مناسب تحصیل در کشور ایتالیا، رتبه علمی بالای دانشگاه‌های ایتالیا، امکان دریافت بورسیه‌های مختلف و همچنین عضو شنگن بودن این کشور از عوامل موثر در انتخاب ایتالیا برای تحصیل است. کورس های تحصیلی در کشور ایتالیا برای تمامی مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود و در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا جزء معدود کشورهایی است که در آن، به هر دو زبان می توان تحصیل کرد. طبیعتا تحصیل در دانشگاه های ایتالیا و اخذ مدرک از این دانشگاه ها، راه را برای اپلای کردن در معتبرترین شرکت ها و دنیای کار هموار می سازد. از دیگر مزایای کشور ایتالیا، آب و هوای مساعد و طبیعت بی نظیر آنجا است و این نکته ی قابل توجهی است چرا که عدم سازگاری با محیط آب و هوا در طول دوران زندگی در کشور جدید، می تواند به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شود.

نظام آموزشی کشور ایتالیا شامل ۵ مرحله است: ۱-پیش دبستان، ۲-دبستان، ۳-دبیرستان مرحله اول، ۴-دبیرستان مرحله دوم ۵-مرحله پنجم دوره تحصیلات آکادمیک می شود که شامل مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می باشد (LMD)

طول دوره لیسانس معمولا بین ۳ تا ۴ سال است، دوره فوق لیسانس ۲ سال و دوره دکتری ۳ تا ۴ سال زمان می برد. خوشبختانه امکان تحصیل به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی در دانشگاه ها فراهم است و دانشجویانی که به زبان ایتالیایی تسلط دارند قطعا گزینه های بسیار زیادی پیش رو دارند اما این بدان معنی نیست که شما با زبان انگلیسی شانس بالایی برای اخذ پذیرش ندارید، خوشبختانه از سال ۲۰۱۹ تا کنون اکثر رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی تنیز ارائه می گردند.

برای شروع پروسه اپلای کردن در دانشگاه های ایتالیا لازم است بدانید که:

برای اینکه بتوانید در دانشگاه های ایتالیایی شروع به تحصیل کنید لازم است در مرحله ی اول مدارک تحصیلی و شناسایی خود را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و پس از بررسی تخصصی و امکان سنجی، مدارک را برای دانشگاه  هایی که احتمال اخذ پذیرش داررد ارسال نمایید در واقع ترجمه ی انگلیسی برای مرحله ی اول کفایت می کند.

ورود به اکثر دانشگاه های ایتالیا بدون نیاز به آزمون ورودی است اما اگر شما با شرکت در آزمون ورودی مشکلی نداشته باشید شانس بالاتری خواهید داشت.

برای تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی باید مدرک زبان آیلتس ۶٫۵ یا تافل حداقل ۸۰ ارائه داد.

این نکته را در نظر داشته باشید. که سفارت ایتالیا در ایران، برای صدور ویزای تحصیلی از شما مدرک زبان را درخواست می کند. پس ممکن است حتی اگر مدرک زبان نداشته باشید، برخی دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش تحصیلی را به صورت کاندیشنال (مشروط) برای شما صادر ‌کنند اما  شما باید تا زمان ارسال مدارک به سفارت، آزمون زبان خود را با موفقیت بگذرانید.

ددلاین ها:

لیسانس: از ماه ژانویه تا ماه ژوئن (از دی ماه تا اواخر خرداد)

البته ممکن است برخی دانشگاه ها در ماه های دیگر سال هم ظرفیت داشته باشند.

فوق لیسانس: از ماه اکتبر تا اواخر ماه ژوئن (از مهرماه تا خرداد)

دکتری: از فوریه تا اواخر نوامبر

برای اپلای کردن در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی که معمولا ۵ یا ۶ ساله هستند، همزمان با دوره های کارشناسی باید اقدام کرد و فقط یک بار هم در سال پذیرش دارند. این در حالی است که ممکن است برای برخی رشته های تحصیلی دو بار در سال ورود و پذیرش داشته باشند.