رشته پزشکی یکی از رشته‌های پرمتقاضی‌ بین دانشجوهاست و رقابت برای ورود به دانشکده پزشکی در کانادا بسیار شدید است. بنابراین شرایط برای ورود به این رشته نسبت به رشته‌های دیگر تا حدودی سخت‌تر است.

دوره پزشکی در کانادا ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. در برنامه تحصیلی ۵ ساله پزشکی در کانادا، سال اول مقدماتی و مختص دانشجویانی است که مدرک لیسانس ندارند. برنامه ۴ ساله پزشکی برای دانشجویانی است که دارای مدرک لیسانس در رشته زیست شناسی یا دیگر رشته‌های مرتبط باشند و در آخر برنامه ۳ ساله پزشکی تنها مختص دانشگاه مک مستر (McMaster) و دانشگاه کلگری (Calgary) است. در این دو دانشگاه برنامه‌ی تحصیلی به مدت ۳ سال بدون وقفه در تابستان هم اجرا می‌شوند. باید در نظر داشته باشید که برای ورود به اکثر دانشکده‌های پزشکی به آزمون پذیرش کالج پزشکی که آزمون MCAT یا CASPer نام دارد، نیاز دارید.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا :

**نمره زبان (آیلتس حداقل نمره ۶.۵ و تافل حداقل نمره ۸۰)

**برای تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان بسته به دانشگاه به نمره b2 تا c2 نیاز است.

**حداقل معدل مدنظر دانشگاه (از سایت دانشگاه چک شود)

**کسب نمره مد نظر دانشگاه در یکی از آزمون‌های MCAT یا CASPer. توجه داشته باشید که بعضی از دانشگاه ها هر دو آزمون را می‌پذیرند اما برخی فقط یکی از دو آزمون MCAT یا CASPer را قبول می‌کنند.

**ویزای دانشجویی معتبر برای دانشجویان بین‌المللی

آزمون MCAT برای تحصیل پزشکی در کانادا:

 این آزمون یک آزمون تستی است که از چهار بخش تشکیل شده است: بخش‌های استدلال کلامی، علوم فیزیکی، علوم زیستی و بخش Writing Sample. زمان آزمون چهار ساعت و نیم است. هزینه آزمون برای متقاضیان ایرانی، ۳۲۵ دلار به‌اضافه هزینه بین‌المللی ۱۲۰ دلار است.

آزمون CASper برای تحصیل پزشکی در کانادا:

این آزمون یک آزمون ۹۰ دقیقه‌ای است و ۱۲ بخش دارد. ۸ بخش آن ویدیو و ۴ بخش آن متن است. در هر بخش، سه سؤال مطرح می‌شود و شما ۵ دقیقه فرصت دارید به آن‌ها پاسخ دهید. سؤالات هم اطلاعات پزشکی و هم اطلاعات عمومی شما را می‌سنجد. هزینه آزمون برای متقاضیان، ۳۹۹ دلار است.

هزینه ی تحصیل در رشته پزشکی کانادا :

هزینه ی شهریه برای تحصیل پزشکی حتی برای دانشجویان کانادایی نیز بسیار زیاد است. و مسلما این هزینه برای دانشجویان بین المللی بسیار بیشتر است. در برخی از دانشکده ها مانند دانشکده پزشکی کبک هزینه‌ی دانشجویان بین المللی تقریبا ۸ برابر بیشتر است.

شهریه رشته پزشکی در کانادا

شهریه های ذکر شده شهریه های سالیانه و به صورت تقریبی می باشند.

دانشگاه تورنتو : ۲۷,۸۵۰ دلار

دانشگاه بریتیش کلمبیا: ۱۷,۷۵۵٫۳۸ دلار

دانشگاه آلبرتا : ۱۲,۰۴۴٫۱۶ دلار

دانشگاه کلگری: ۱۵,۹۸۶ دلار

دانشگاه دالهاوزی : ۱۷,۶۱۶ دلار تا ۱۸,۳۰۰ دلار

دانشگاه لاوال: ۱۶,۵۵۹٫۱۹ تا ۱۹,۹۷۱٫۹۶ دلار

دانشگاه ساسکاچوان: ۱۶,۲۳۶ دلار

دانشگاه شربروک: ۱۲,۶۶۰ دلار

دانشگاه کوئین : ۲۴,۲۶۰ دلار

دانشگاه وسترن آنتاریو : ۲۶,۴۵۶٫۱۰‌دلار

دانشگاه اتاوا: ۲۲,۵۰۰ دلار

دانشگاه مک مستر : ۲۷,۵۳۱ دلار برای دانشجویان کانادایی( دوره سه ساله) / شهریه کل دوره برای دانشجویان بین المللی : ۹۵,۹۵۵٫۰۲ دلار

دانشگاه مک گیل : ۳۷,۳۹۶٫۱۷ دلار

دانشگاه مموریال نیوفاندلند: ۸,۲۵۰ دلار سالیانه برای شهروندان کانادایی/ ۳۰,۰۰۰‌ دلار برای دانشجویان بین المللی

دانشگاه لیکهد : ۲۳,۴۳۲ دلار

دانشگاه مونترال: ۱۴,۳۱۰ دلار

البته کسانی که واجد شرایط تحصیل پزشکی در کانادا هستند، می‌توانند برای بورسیه‌های تحصیلی درخواست دهند و در رشته پزشکی با هزینه کم تحصیل کنند.

پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌ی پزشکی کانادا، می‌توانید ویزای کاری دریافت کنید و به عنوان پزشک مشغول به کار شوید. البته علاوه بر مدرک پزشکی قابل قبول، شما باید دانش پزشکی خود را با گذراندن آزمون MCCQE (معاینه ارزیابی شورای پزشکی کانادا) نشان دهید.

دانشجویان پزشکی نیز می‌توانند ۱۵ ماه قبل از اتمام تحصیل خود در این آزمون شرکت کنند.

اگر در ایران در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اید و علاقه مند به تحصیل یا کار در کانادا هستید، نیز می‌توانید با معادل‌سازی مدرک خود از طریق آزمون MCCQE به کانادا مهاجرت کنید. آزمون MCCQE در دو بخش سوالات تستی و آزمون بالینی برگزار می‌شود و هزینه شرکت در این آزمون ۱۱۳۷ دلار کانادا است. آزمون معادلسازی مدرک پزشکی کانادا در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و اعتبار مدرک آن ۱ سال است.