دولت کانادا چندین برنامه بورس تحصیلی را به دانشجویان کشورهای مختلف ارائه می دهد. این بورسیه ها که توسط امور جهانی کانادا تامین می شود، برای دانشجویانی که مایل به انجام تحقیقات یا برنامه تبادل در یک موسسه کانادایی هستند در نظر گرفته شده است.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

اگر به دنبال گزینه‌های بورسیه تحصیلی در کانادا هستید، ممکن است از خود بپرسید چه نوع بورسیه‌های تحصیلی در دسترس است؟ بورسیه‌ها به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: بورسیه‌های دولتی، غیردولتی و بورسیه‌ دانشگاه‌های کانادا

بورسیه های دولتی:

برنامه‌های بورسیه بین المللی دولت کانادا به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهد تا با قیمتی مقرون به صرفه در کانادا تحصیل کنند. با انتخاب هر یک از اینها، می‌توانید امور مالی، وام تحصیلی و سبک زندگی خود را به طور معقول مدیریت کنید.

* بورسیه تحصیلی ASEAN یا Canada ASEAN Scholarships : این بورسیه از بورسیه‌های دولتی کشور کانادا محسوب میشود و برای دانشجویان بین‌المللی منطقه جنوب شرق آسیا در نظر گرفته شده. این بورسیه به دانشجویان شهروند کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) این فرصت را می‌دهد که در تبادلات مطالعاتی یا تحقیقاتی کوتاه مدت در موسسات تحصیلات تکمیلی کانادا در سطوح کالج، کارشناسی و کارشناسی ارشد شرکت کنند. این بورسیه شامل هزینه مجوز تحصیل و ویزا، بلیط هواپیما، بیمه درمانی، هزینه‌های زندگی، کتاب و لوازم مورد نیاز است.

*برنامه تبادل دانشگاه کانادا و چین :

 برنامه تبادل آکادمیک کانادا و چین یک برنامه تبادل رسمی بین دو کشور است و هدف آن بهبود دانش و درک دانشگاهیان و متخصصان چینی از کانادا است.

*رهبران آینده در برنامه قاره آمریکا:

 برنامه رهبران آینده در آمریکا به دانشجویان موسسات تحصیلات تکمیلی مستقر در آمریکای لاتین و کارائیب فرصت‌های تبادل کوتاه‌مدت برای ادامه تحصیل یا تحقیق در موسسات کانادایی در سطح کالج، کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد.

*بورسیه تحصیلی در کانادا:

 بورسیه های تحصیلی کانادا فرصت های مبادله کوتاه مدت را برای دانشجویان موسسات تحصیلات تکمیلی مستقر در کشورها و مناطق جدید واجد شرایط برای ادامه تحصیل یا تحقیق در موسسات کانادا در سطح کالج، لیسانس و ارشد فراهم می کند. مبلغ این بورسیه هر ساله برای ارائه امتیازات متفاوت تغییر می‌کند.

*برنامه فلوشیپ پسادکتری Banting :

 برنامه بورسیه تحصیلی Banting به بهترین داوطلبان فوق دکترا در سطح ملی و بین المللی کمک مالی می کند تا به توسعه اقتصادی، اجتماعی و علمی کانادا کمک کنند. با اخذ این بورسیه، به دانشجوها سالانه ۷۰۰۰۰ دلار کانادا به مدت ۲ سال داده می شود.

*برنامه بورسیه تحصیلی سازمان ایالات آمریکا (OAS):

 برنامه بورسیه دانشگاه سازمان ایالات آمریکا (OAS) فرصت های بورس تحصیلی را برای دانشجویان فارغ التحصیل از کشورهای عضو OAS فراهم می کند تا در کانادا تحصیل کنند.

*بورسیه تحصیلی Vanier کانادا:

برنامه بورسیه تحصیلات تکمیلی Vanier Canada (Vanier CGS) با هدف جذب و حفظ دانشجویان دکترا در سطح جهانی با حمایت از دانشجویانی است که هم مهارت های رهبری و هم سطح بالایی از موفقیت تحصیلی را در تحصیلات تکمیلی در علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی،مهندسی و سلامت نشان می دهند. این بورسیه سالانه ۵۰۰۰۰ دلار کانادا را به مدت سه سال به دانشجویان ارائه می‌دهد.

بورسیه‌های غیردولتی در کانادا

بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی کانادا معمولا از سمت سازمان‌های غیرانتفاعی ارائه می‌شود. این کار برای جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کانادا انجام می‌شود.

در زیر درباره ۳ مورد از بهترین بورسیه های غیردولتی کانادا توضیح داده‌ایم: 

*صندوق زیست محیطی Anne Vallee

این صندوق دو بورسیه تحصیلی به مبلغ ۱۵۰۰ دلار کانادا به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه کبک یا بریتیش کلمبیا ارائه می‌دهد با این شرط که در حوزه تحقیقاتی حیوانات تحصیل کنند.

*بورسیه حریم خصوصی و امنیت Surfshark

یک جایزه ۲۰۰۰ دلار کانادا برای دانشجویان لیسانس یا فوق لیسانس ثبت نام شده در دانشگاه‌های کانادا است.

برای برنده شدن در این بورسیه باید یک مقاله ارسال کنید.

*بورسیه ترودو Trudeau

۱۵ بورسیه بین المللی برای دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند.

۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار کانادا برای سه سال با احتساب کمک هزینه سفر

بورسیه‌های دانشگاهی کانادا 

این بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان برتر بین المللی که متقاضی تحصیل در کانادا هستند اعطا می‌شود و مبتنی بر شایستگی افراد هستند.

درصورتی که جز دانشجویان ممتاز هستید میتوانید برای بورسیه های زیر که از بین بورسیه های دانشگاه های برتر کانادا انتخاب شده انددرخواست دهید :

*بورسیه تحصیلی دانشگاه تورنتو:

۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار کانادا به دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه تورنتو داده می‌شود.

*فاند بین المللی دانشگاه واترلو:

به دانشجویان بین‌المللی تعدادی بورسیه برای تحصیل در دانشگاه واترلو اعطا می‌شود که مبلغ آن از ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است.

*بورسیه‌های بین المللی دانشگاه کلگری :

برای اخذ این بورسیه علاوه بر مهارت تحصیلی باید دستاوردهای فراتر از کلاس هم داشته باشید.  مبلغ آن از ۵۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دلار کانادا در طول ۴ سال تحصیلی کارشناسی است.

*بورسیه‌های بین المللی دانشگاه آلبرتا :

این دانشگاه چندین فرصت بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه میدهد که مایل به تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس در دانشگاه آلبرتا هستند.

*بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا :

این بورسیه به دانشجویان بین المللی که علاوه بر برتر بودن در تحصیلات، در رهبری، مشارکت در امور دانشجویی و خدمات اجتماعی سرآمد بوده‌اند، داده می‌شود. میزان این بورسیه هم بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار کانادا است.

*بورسیه دانشگاه مک گیل :

دانشگاه مک گیل هر سال بین ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار کانادا به دانشجویان برتری ارائه میدهد که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم

-کسب معدل عالی در دو سال آخر دبیرستان

-نمره آیلتس حداقل ۶.۵ یا معادل آن

-داشتن سوابق انجام فعالیت‌های فوق برنامه

-داشتن مهارت‌های رهبری و لیدرشیپی (در صورت وجود)

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکتری:

-داشتن معدل حداقل ۱۷ و بالاتر

-داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا معادل آن 

-ارائه نمره جی آر ای (GRE) بالای ۳۰۰ 

-داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‏‌های معتبر خارجی و داخلی

-داشتن اختراع یا کتاب چاپ شده (در صورت وجود)

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع مستر :

-داشتن معدل حداقل ۱۷ و بالاتر

– داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا معادل آن 

-داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‏‌های معتبر خارجی و داخلی

-داشتن اختراع یا کتاب چاپ شده (در صورت وجود)

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس

-معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر دبیرستان

-نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا معادل آن

-کسب رتبه‌های برتر علمی و یا ورزشی (در صورت وجود)