کالج های کانادا

دوره های کالج در کانادا بیشتر بر ارتقای سطح علمی (آکادمیک) و سطح دانش زبان دانشجویان تمرکز دارد و آنها را برای بازار کار کانادا بعد از فارغ التحصیلی آماده می کند. بیشتر تمرکز بر کاربردی بودن رشته مورد نظر هست و بر جنبه های تئوری تمرکز کمتری می گذارند. این دوره های تحقیقاتی و کارورزی در کالج های کانادا جزو برنامه های اصلی کورس تحصیلی می باشد. پذیرش از کالج های کانادا در مقایسه با دانشگاه ها ساده تر هست و دانشجویان به راحتی می توانند بعد از اتمام دوره های کالج شان وارد دانشگاه شوند. از جالبترین مزایای تحصیل در کالج های کانادا این است که همراه متقاضی اصلی می تواند ویزای توریستی(بازدید) و از همه مهتر ویزای کار کانادا open work permit)) را بگیرد حتی اگر فرزند داشته باشد، اجازه تحصیل رایگان دارد.

به هر حال تحصیل در کالج های کانادا باید نمره آیلتس ۶ به بالا ارایه دهید اما جای نگرانی نیست! چون همه ی کالج ها با نمره آیلتس پایین اجازه ی شرکت در دوره های ارتقا سطح زبان را به دانشجو می دهند و بعد از آوردن نمره قبولی در آیلتس، می توانند در کورس اصلی به تحصیل خود ادامه دهند.

کالج ها در کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. دوره های زیر در کالج ها تدریس میشود:‌

  • دوره DEC. این دوره در کالج های کبک ارائه میشود و پیش نیاز ورود به آن دیپلم دبیرستان است.
  • دوره دیپلما ( پیش نیاز این دوره دیپلم و پیش دانشگاهی میباشد)- برای دوره های تمام وقتی که ۲ الی ۳ سال طول می کشد
  • دوره سرتیفیکیت (‌پیش نیاز این دوره ها دوره دیپلم میباشد) – مختص دوره های تمام وقت
  • دوره پست بچلر (‌پیش نیاز این دوره ها دوره لیسانس میباشد)- برای دوره هایی که بعد از بچلر ۲ تا ۳ سال طول می کشد
  • دوره بچلر ( این دوره همان دوره لیسانس بوده که پیش نیاز ورود به آن دوره دیپلم وپیش دانشگاهی است)- برای دوره هایی که ۳ تا ۴ سال طول می کشد

شهریه کالج در کانادا

شهریه کالج های کانادا بین ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار در سال میباشد. رنج هزینه ها بستگی به دوره و فشردگی کلاس ها دارد. در طول دوران تحصیل در کالج ها باید هزینه بیمه درمانی خود را نیز پرداخت نمائید. هزینه زندگی در کانادا را هم به لیست هزینه های تحصیلی خود اضافه کنید.

شرط سنی برای اخذ پذیرش تحصیلی در کالج های کانادا

طبق قانون هیچ شرط سنی برای اخ پذیرش تحصیلی و ویزا تحصیلی کانادا وجود ندارد. البته آفیسرهای اداره مهاجرت مسلما فاکتور سن را در ارزیابی پرونده ویزای متقاضیان در نظر میگیرند و میبایست برنامه تحصیلی متقاضی برای آفیسر توجیه پذیر باشد. برای مثال متقاضی که ۵۰ سال دارد و قصد تحصیل در دوره کالج کانادا را داشته باشد به سختی میتواند آفیسر را با مدارک خود قانع نماید که قصد تحصیل و بازگشت به کشور خود را دارد. بنابراین طبق قوانین قانون برای ممنوعیت اخذ پذیرش در مورد سن وجود نداشته ولی پرونده متقاضی باید برای آفیسر اداره مهاجرت توجیه پذیر باشد.

تحقیقات نشان داده است که ۸۵ درصد از فارغ التحصیلان کالج پس از گذراندن یک دوره یک ساله تمام وقت، شش ماه پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده اند.
رشته های محبوب در دوره های کارشناسی کالج ها عبارتند از :
* دوره های فنی
* مهمانداری
* فناوری اطلاعات
* مهندسی
* هنر
* ارتباطات
* دیزاین
* چند رسانه ای
* روزنامه نگاری
* مدیریت تجاری
* مدیریت کسب و کار
برای انجام فرایند پذیرش در کالج ها حداقل از ۶ ماه قبل از شروع سال تحصیلی کالج ها باید اقدام کرد. تاریخ های مهم ددلاین کالج ها متفاوت است اما بطور کلی :
اول آپریل برای ترم بهار
اول آگوست برای ترم پاییز
اول دسامبر برای ترم زمستان

انتقال واحد های درسی از کالج به دانشگاه های کانادا

Credit Transfer شیوه مرسوم در مورد ادامه تحصیل در کانادا برای دانشجویان کانادایی و هم چنین دانشجویان بین المللی است. در این روش، دانشجو ابتدا در کالج مورد نظر خود دوره ای را شروع کرده و در ادامه بر اساس معدل بدست آورده در کالج میتواند دروس خود را به کالج یا دانشگاه دیگری انتقال دهد. این روش برای متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه های با رنک قوی را دارند بسیار مرسوم است زیرا متقاضی میتواند در دوره کالج که ورود به آن رقابت کمتری میطلبد وارد شده و با تقویت مهارت زبان و هم چنین پایه درسی دروس خود را به دانشگاه مورد نظر انتقال دهد و ادامه آن را در آن دانشگاه پیگیری کند. کانادا در زمینه انتقال واحد های درسی بین کالج ها و دانشگاه ها پیشرفته ترین کشور دنیا میباشد.  در بین استان های کانادا در زمینه انتقال واحد های درسی قویترین سیستم را استان بریتیش کلمبیا دارد. سالیانه در کل کانادا بیش از ۶۰ هزار دانشجو از سیستم انتقال واحد درسی استفاده میکنند.

ده مورد از کالج های برتر کانادا

کالج سِنِـکا

کالج سِنِـکا
کالج هنرهای معاصر و فناوری Seneca یک کالج اجتماعی عمومی برای هنرهای کاربردی و فناوری در تورنتوواقع در استان انتاریو است. کالج Seneca عضو پلی تکنیک کانادا است. این موسسه در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد.
دراین کالج تجربه بیش از ۱۴۰ سال فعالیت های تخصصی ارائه می شود. دراین کالج مدارک سرتیفیکیت، دیپلم و کارشناسی در زمینه فناوری، بیو تکنولوژی، تجارت بین الملل، بازاریابی، حسابداری، مدیریت برند، مدیریت پروژه، مدیریت پروژه، علوم کامپیوتری، مهندسی، مسافرت، مهمانداری، مدیریت، طراحی و مُد، دیجیتال و انیمیشن چند رسانه ای، و رشته های بسیار زیاد دیگری ارائه می شود.
در کالج Seneca دانشکده های هنرهای کاربردی و علوم بهداشتی، دانشکده علوم کاربردی و مهندسی فناوری، دانشکده تجارت و دانشکده هنر و فناوری اطلاعات وجود دارد.

کالج سنتنـیال

کالج سنتنـیال

اولین کالج دولتی که در سال ۱۹۶۶ در تورنتو تأسیس شد، کالج سنتنیال می باشد و بیش از ۹۵ رشته در زمینه کسب و کار، ارتباطات، جامعه و مطالعات بهداشتی، علم و فن آوری مهندسی، هنرهای عمومی، مهمانداری و حمل و نقل ارائه می دهد.
تحصیل در کالج سنتنیال، زمینه قوی در یادگیری آزمایشگاهی، صنعت و سرمایه گذاری و آموزش را برای دانشجویان فراهم می کند. دانش آموزان نیز در این کالج از طریق رشته های عمومی، هنر و علوم و آموزش زبان انگلیسی برای ورود به کالج و دانشگاه ها آماده می شوند.
این کالج شامل دانشکده های مدیریت، کسب و کار، مطالعات اجتماعی و سلامت، علوم آموزشی،مهندسی فناوری و علوم کاربردی، هتلداری، گردشگری و فرهنگ و حمل و نقل می باشد. کالج سنتنیال از طریق این ۸ دانشکده، بیش از ۱۰۰ رشته تمام وقت و ۱۶۰ رشته پاره وقت ارائه می دهد.

کالج Fanshawe

کالج Fanshawe
کالج Fanshawe یک کالج بزرگ در لندن شهری در استان انتاریو است. دراین کالج حدود ۱۵،۰۰۰ دانشجوی تمام وقت و ۴۰،۰۰۰ دانشجوی پاره وقت وجود دارد. تاکنون از کالج Fanshawe بیش از ۱۱۲،۰۰۰ نفر فارغ التحصیل شده اند.
این کالج در سال ۱۹۶۲ توسط مرکز حرفه ای انتاریو (OVC) تأسیس شد. در سال ۱۹۶۷، کالج Fanshawe  ، یکی از مراکز عالی در زمینه ی هنرهای تجسمی و فن آوری تبدیل شد. با بیش از ۴۰ سال تجربه این کالج یکی از کالج های برتر کانادا شده است.
در این کالج مدارک سرتیفیکیت، دیپلم و کارشناسی در رشته های مختلف مانند هنرهای کاربردی، کسب و کار، فن آوری و خدمات بهداشتی و انسانی ارائه می گردد .این کالج شامل دانشکده های تجارت، مراقبت های بهداشتی، خدمات انسانی، فناوری اطلاعات، حمل و  نقل و زبان انگلیسی می شود.

کالج شریدان

کالج شریدان
کالج شریدان واقع در استان انتاریو، حومه غربی تورنتو است. این کالج در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و در حوزه ی انیمیشن و تصویرسازی، تئاتر و موسیقی بسیار شهرت دارد. دراین کالج همچنین رشته های تجاری، علوم کاربردی و مهندسی، علوم رایانه و مطالعات اجتماعی و سیاسی ارائه می شود. رشته مهندسی الکترونیک این کالج نیز در سطح بی نظیری به دانشجویان عزیز ارائه می شود. همچنین این کالج تعدادی از رشته های آموزشی مشترک را از طریق دانشگاه تورنتو در Mississauga، دانشگاه یورک و دانشگاه بروک ارائه می دهد.

 

 

کالج کانستوگا

کالج کانستوگا
کالج Conestoga با ارائه آموزش پیشرفته کاربردی و تحقیقاتی که منجر به تجاری سازی نوآوری می شود، در جنوب غربی انتاریو واقع شده است.
Conestoga یکی از کالج های برجسته پلی تکنیک و عضو مؤسسه ی پلی تکنیک کانادا است. این کالج دارای ۸۵۰۰ دانشجوی تمام وقت، ۴۰۰۰ دانشجوی کارآموزی و ۳۸۰۰۰ دانشجوی پاره وقت است.
تحصیل در این کالج همچون چراغی برای ورود سریع به بازار کار می باشد. دراین کالج ۱۲۰ رشته تمام وقت، ۳۷ رشته مربوط به کارآموزی، ۷ رشته در سطح کارشناسی، ۲۵ رشته در سطح کارشناسی ارشد و بیش از ۱۰۰ رشته پاره وقت ارائه می گردد.
دانشکده های این کالج عبارتند از: کسب و کار و مهمانداری، آموزش حرفه ای، مهندسی و فناوری اطلاعات، بهداشت و علوم زیستی و خدمات اجتماعی، مطالعات لیبرال، رسانه و طراحی، تجارت و کارآموزی و زبان  و …

کالج جورج براون

کالج جورج براون
کالج جورج براون (GBC) یک دانشکده عمومی و کاملا معتبر از هنرهای کاربردی و تکنولوژی در تورنتو واقع در استان انتاریو است. GBC در سال ۱۹۶۷ توسط دولت انتاریو تاسیس شد. جورج براون طیف گسترده ای از رشته هایی در زمینه هنر و طراحی، کسب و کار، خدمات اجتماعی، آموزش و پرورش، فن آوری های تولید و مهندسی، علوم سلامت، مهمانداری و هنر آشپزی، مطالعات مقدماتی، و همچنین رشته های تخصصی ارائه می دهد و پذیرای مهاجران تازه وارد و دانشجویان بین المللی است.
دراین کالج همچنین بیش از ۱۳۰۰ دوره آموزشی وجود دارد. در حال حاضر حدود ۱۵،۰۰۰ دانشجوی تمام وقت، از جمله ۱۴۰۰ دانشجوی بین المللی و بیش از ۶۰،۰۰۰ دانشجوی پاره وقت در رشته های مختلف در این کالج مشغول به تحصیل هستند.
فارغ التحصیلان جورج براون به لحاظ اعتبار بالای این مرکز و سطح آموزشی بی نظیر نهایتاً شش ماه پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می شوند.

 

کالج Cégep de la Gaspésie et des Îles

کالج Cégep de la Gaspésie et des Îles
این کالج در سال ۱۹۶۸در کبک تأسیس شد. در حال حاضر شامل پنج دانشکده می شود: Gaspé، Grande-Rivière، Carleton،   Îles-de-la-Madeleine و Montrealدر این کالج آموزش دوره های تخصصی در زمینه های تکنیک های ماهیگیری گراند-روویر، تکنیک های گردشگری و تفریحی در Gaspé ارائه می گردد

کالج هامبر

کالج هامبر
کالج هامبر در تورنتو در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. هامبر دارای سه محوطه اصلی، محوطه Humber North، دانشگاه Lakeshore و دانشگاه Humber Orangeville است.هامبر بیش از ۱۵۰ برنامه تا مقطع کارشناسی به ۲۵۰۰۰ دانشجوی تمام وقت و ۵۷۰۰۰ دانشجوی پاره وقت ارائه می دهد.این کالج در ارائه ی برنامه های تخصصی از جمله انیمیشن، حسابداری، طراحی گرافیک، مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب و کار دیجیتال، روزنامه نگاری، ارتباطات و اطلاعات شهرت بسیاری دارد و هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی از بیش از ۹۰ کشور دنیاست.طبق آمار بدست آمده، ۹۳% از کارفرمایان پس از استخدام فارغ التحصیلان کالج هامبر، از تخصص آنها بسیار رضایت داشته و بیش از ۹۰% دانشجویان به راحتی وارد بازار کار می شوند. کالج هامبر بعنوان اولین کالج دارای رتبه از سازمان AASHE در انتاریو می باشد.

 

کالج British Columbia Institute of Technology
BCITکالجی بسیار عالی جهت ارائه مهارت های آماده شغلی، با تأکید کاربردی، برای دانشجویان است. دوره های تحصیلی BCIT دانشجویان را به سمت یک محیط چالش برانگیز سوق می دهند. این کالج با ارائه بیش از ۱۳۰ رشته ی تخصصی درزمینه های مدیریت کسب و کار، محاسبات مطالعات، برق و الکترونیک، علوم بهداشتی، ساخت و ساز، صنعتی مکانیک، پردازش و انرژی و منابع طبیعی، حمل و نقل از بهترین گزینه ها جهت ادامه تحصیل در کانادا می باشد. BCIT گواهی نامه هایی از دیپلم تا کارشناسی ارائه می دهد.

 

کالج Red River
کالج Red River

کالج  Red River
این کالج (RRC) در شهر وینیپگ، پایتخت مانیتوبا و هشتمین شهر بزرگ کانادا و بزرگترین کالج در مانیتوبا است. RRC با ارائه بیش از ۹۰ گواهینامه فنی و حرفه ای، دیپلم و مدارک سرتیفیکیت، به عنوان یک کالج بی نظیر پس از دوره متوسطه محسوب می شود که توسط دولت مانیتوبا حمایت و تأیید شده است. در این کالج سالانه بیش از ۳۰۰۰۰ دانشجوی تمام وقت و پاره وقت را تحصیل می کنند. این کالج دارای مشارکت و توافق بین المللی با دانشگاه ها و نهادهای سراسر جهان است. مزایای عمده کالج RRC، آموزش عالی و باکیفیت توسط اساتید مجرب با شهریه ای مناسب، پشتیبانی آموزشی عالی، آموزش پیشرفته مبتنی بر کامپیوتر، و صدور گواهینامه های بین المللی برای دانشجویان است. دوره های تخصصی برگزار شده ر این کالج عبارتند از توسعه تجارت و تجارت بین الملل، آموزش زبان انگلیسی، خدمات بهداشتی و کاربردی، مدیریت هتل و رستوران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، حمل و نقل، مهندسی و تکنولوژی صنعتی و ….هزینه های اقامت و مسکن در مانیتوبا از حداقل ۵۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلار در هر ماه، هزینه های زندگی از ۲۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار می باشد.

(این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی می‌باشد.)