آموزش کانادا

سیستم آموزشی کانادا جز بهترین سیستم های آموزشی در جهان طبقه بندی میشود. دولت کانادا نیز بودجه بسیار قابل توجهی را نسبت به کشورهای دیگر برای سیستم آموزشی فراهم کرده است . این کشور باداشتن سیستم دولتی یکپارچه،  به استان ها و مناطق مختلف تقسیم میشود و قانون اساسی این کشور،  صلاحیت انحصاری برای سیستم آموزشی هر استان را فراهم میکند .درواقع درسیستم آموزش کانادا، وزارت آموزش و پرورش ملی وجود ندارد. هریک از سه قلمرو و ده استان کانادا دارای سیستم خاص خود برای آموزش، تحصیلات عالی و تحقیق است. برخی استان ها و منطقه ها  دارای دو وزارت هستند،  یک  وزارت خانه مسئول آموزش ابتدایی و متوسطه  و دیگری وزارت آموزش و پرورش  پس از دوره متوسطه  و آموزش های فنی. سیستم مدارس کانادا شامل مدارس دولتی و خصوصی از مهد کودک تا دانشگاه است.  تحصیلات به زبان انگلیسی یا فرانسه  و یاهردو میسراست. به لطف درآمدهای مالیاتی ست که هزینه مدارس دولتی تامین میشود. بیشتر کودکان به مدارس دولتی می روند و بعد از اتمام دوره متوسطه کانادا فرصت های زیادی را به شما ارائه می دهد:

که دانشگاه ها، کالج، برنامه تحصیلات عالی ، دوره های آموزشی،  مدارس دو زبانه، برنامه ارائه گواهینامه های فنی و حرفه ای ، سیستم آموزش از راه دور از آن جداست.

سیستم آموزش در کانادا در سه سطح پایه ( بسته به استان) ، سطح متوسطه  و سپس بعد از متوسطه ( ازکالج  تا دانشگاه) سازماندهی میشود.

دبستان و متوسطه

تحصیلات در سنین ۶ تا ۱۶ سالگی در کانادا اجباری است که  به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشود و مدارس دولتی از اعتبار بالایی برخوردارند. دراین مقطع سیستم آموزشی کاملا مشابه به آمریکاست، سیستم نمره دهی همانند ایالات متحده از A تا F در نظرگرفته میشود. ساعات مدرسه عموما بین ۵ تا ۶ ساعت میباشد. هزینه مدارس دولتی ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار کانادا می باشد.

در خصوص مدارس خصوصی نیز شهرت و سابقه آن ها تضمین کننده  کیفیت آموزش آن ها می باشد. شهریه این مدارس مستقیما توسط خود  موسسات تعیین میشود و میانگین  هزینه هایی مانند ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار متداول است. سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن ادامه دارد .همچنین برخی از مدارس خصوصی صرفا مختص پسران و برخی دیگر صرفا مختص دختران می باشد.

سیستم کالج

مدت زمان و هزینه کمتر جهت تحصیل در کالج ها و شرایط ورود راحت تر و سریعا وارد کارشدن باعث شده است از کالج ها بیشتر استقبال شود. با توجه به رشد سریع بازار کار بیشتر افراد ترجیح می دهند به دوره های کوتا مدت کالج بروند تا بتوانند مهارت های فنی خود را افزایش دهند و با گذراندن این دوره های کوتاه مدت سریعتر به مراحل و پیشرفت کاری نزدیک میشوند. با تحصیل در کالج ها، مهارت های علمی و تفکری و تحلیلی خود را برای پیشرفت در زمینه مورد نظر خواهید یافت. کالج ها یک مسیر مستقیم به بازار کار ارائه می دهند .آموزش حرفه ای و عملی در کالج های کانادا رواج دارد ، این کالج ها به گونه ای سازماندهی شده اند که افراد رابرای حرفه های مورد نظرشان آماده می کنند به گونه ای که پس ازآن بتوانند در کانادا یا کشور اصلی خود شغل خوبی پیدا کنند.

گواهی( ۱ تا ۲ سال) پیش نیاز: مدرک دبیرستان+مهارت ها و شرایط های دیگر با توجه به برنامه

دیپلم حرفه ای(۳ ساله) پیش نیاز: دیپلم دبیرستان+ مهارت ها و شرایط های دیگر باتوجه به برنامه

دیپلم( ۲ تا ۳ ساله) پیش نیاز: دیپلم دبیرستان

Certificat (1 à ۲ ans) condition préalable : école secondaire + autres exigences, selon le programme

Diplôme professionnel (3 ans) condition préalable : diplôme d’études secondaires + autres exigences, selon le programme

Diplôme (2 à ۳ ans) condition préalable : diplôme d’études secondaires

کالج ها در زمینه های مختلفی هستند:

-کالج های هنر و فناوری کاربردی

-کالج های جامعه شناسی

-کالج پلی تکنیک

-کالج های زبان

بعضی از این کالج ها دوره های کارشناسی یا کارشناسی کاربردی به دانشجویان خود اعطا می نمایند ولی هیچ کالج کانادایی برنامه های کارشناسی ارشد یا دکترا ارائه نمی دهد. ساعات کلاس ها در کالج نسبت به دانشگاه ها طولانی تر میباشد.

کالج خود در ۳  دسته طبقه بندی میشوند:

دوره دیپلم پیشرفته(Advanced diploma) دوره ۳ ساله است که لازمه آن داشتن مدرک دیپلم می باشد و سطح آیلتس ۶ یا تافل ۶۰ به بالا

دوره دیپلم( diploma)که دوره ای ۲ ساله است و نیازمند  مدرک دیپلم و ایلتس ۵ .۵ یا تافل ۴۵ به بالا می باشد.

دوره post graduate: دوره یک ساله می باشد که داشتن مدرک لیسانس پیش نیاز آن  است و همچنین  نمره ایلتس ۶ .۵ یا تافل ۷۸ تا ۹۳  را می بایست اخذ کنید.

سیستم داتشگاهی

سال تحصیلی معمولا از سپتامبر تا آوریل  یا می طول میکشد و دانشجویان میتوانند تحصیلات خود را در یکی از دو زبان های رسمی کانادا انتخاب کنند، بعضی دانشگاه ها حتی هردو زبان را به طور همزمان ارائه می دهند. برای ثبت نام باید یک مدرک دیپلم متوسطه داشته باشید و مرحله بعدی انتخاب رشته تحصیلی و مسیری است که شما را به سوی بازار کار سوق میدهد. دانشگاه ها  معمولا دارای ۲ ترم می باشند که هر ترم شامل ۱۲ هفته است.  در برخی دانشگاه ها ترم تابستان نیز برای دانشجویان ارائه میشود. به طور متوسط  حدود پانزده ساعت کلاس در هفته  را شامل می شود، اما بیشتر ساعت های اضافی برای شرکت دانشجویان، در انجمن ها و باشگاه های ورزشی و .. است.

تحصیلات عالی به  صورت آکادمیک و حرفه ای در ۳ مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا  ارائه میشود:

مدرک لیسانس(۳ ساله) پیش نیاز: دیپلم دوره متوسطه

مدرک دیپلم تخصصی( ۴ ساله) پیش نیاز: دیپلم متوسطه

کارشناسی ارشد( ۱تا ۲ سال) پیش نیاز:مدرک لیسانس

دکتری( ۳ تا ۵ سال) پیش نیاز: مدرک کارشناسی  ارشد

کارشناسی:

برای ورود به دانشگاه برای تحصیل در مقطع کارشناسی، حداقل معدل ۱۴ نیازاست، و متقاضی باید  مدرک زبان نیز  داشته باشد. افرادی که مدرک زبان ندارند میتوانند یک یا دوترم  در دوره های زبان شرکت کنند تا نمره حد نصاب را دریافت کنند. شهریه دانشگاه ها در هر ایالت و رشته ای متفاوت است و متغیرا بین ۱۵ تا ۱۹ هزاردلار کانادا می باشد. در بیشتر دانشگاه ها دانشجو پس از ترم اول و دریافت نتایج قابل قبول می تواند درخواست بورس کند.

کارشناسی ارشد:

در این سطح نیز، مانند سطح کارشناسی، معدل مدرک لیسانس و سطح زبان بسیار مهم است. هزینه تحصیل بین ۱۶ تا ۱۷ هزاراست و با توجه به شرایط و فعالیت های دانشجو مانند مقالات علمی و پژوهشی  حضور در همایش ها و کنفرانس ها و همچنین نمره زبان  بالا، دانشجویان می توانند کمک هزینه بین ۱۲ تا ۱۷ هزار در سال دریافت کنند.

دکترا:

در  این دوره که معمولا ۵ سال طول میکش،  متقاضی باید دارای مدرک لیسانس با معدل حداقل ۱۵،  مدرک کارشناسی ارشد با معدل حداقل  ۱۶ و مدرک ایلتس و توصیه نامه از ۳ استاد باشد. پذیرش مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا کاملا رقابتی ست و شرایط خاصی را می طلبد. در واقع رزومه علمی قوی پیش زمینه ی درخواست پذیرش دراین مقطع است.

.

(این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی می‌باشد.)