10 دانشگاه برتر کانادا

کانادا مقصدی محبوب برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور است. این کشور به دلیل کیفیت آموزش و محیط زندگی هر ساله هزاران دانش آموز  و دانشجوی بین المللی را جذب میکند. سیستم آموزشی و دانشگاهی کانادا از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه ۲۶ دانشگاه کانادایی در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. همچنین در لیست ۵۰ دانشگاه برتر دنیا ۳ دانشگاه از کشور کانادا وجود دارد که عبارتند از:  دانشگاه های تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا.  همچنین بسیاری از دانشگاه های کانادا نیز مورد تایید وزارت علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران  می باشند. تحصیل در دانشگاه های کانادا برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با سایر کشور ها، بسیار معقول و منطقی تر است چرا که علاوه بر میزان شهریه ها که متناسب با بودجه افراد می باشد، پس از اتمام تحصیل  نیز دانشجویان بین المللی امکان کار و یا حتی درخواست ی=برای اقامت دائم کانادا را دارند.

در این مقاله  مختصرا توضیحاتی را در خصوص ۱۰ دانشگاه برتر کانادا ارائه می نماییم. شما با تحصیل در هر یک از این دانشگاه ها و یا سایر دانشگاه های کانادا علاوه بر شانس بالای اخذ اقامت دائم در کانادا، این امکان را دارید که در بسیاری از کشور های جهان موقعیت شغلی عالی کسب نمایید.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از مؤسسات معتبر و تأثیرگذار آموزش عالی و تحقیقات پیشرفته در جهان است که در صدر لیست دانشگاه های برتر کانادا قرار دارد و رتبه ی ۲۹ جهانی را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ تاسیس شد. این دانشگاه به علت نوآوری های تحقیقاتی خود مانند انسولین و اکتشافات سلول های بنیادین مشهور است . دارای سه پردیس متمایز تحصیلی میباشد که یکی در شهر تورنتو و دو پردیس دیگر در اطراف این شهر میباشند . اگرچه این دانشگاه در همه ی رشته ها و زمینه ها سرآمد است اما در موضوعات علوم پایه و پزشکی) مطالعات پرستاری، آناتومی ، فیزیولوژي و غیره) و همچنین جغرافیا هرت بیشتری دارد. این دانشگاه عضو انجمن دانشگاه های آمریکائی است، بنابر این “دانشگاه تورنتو متعهد است که یک دانشگاه تحقیقاتی بین المللی با اهمیت باشد ، با برنامه های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حرفه ای با کیفیت عالی.”  امروز ، این دانشگاه نه تنها برای کانادا ، بلکه برای جهان به عنوان یک مرکز مهم تحقیقات جهانی در نظر گرفته شده است.  از نظر تعداد انتشارات با هاروارد در رتبه دوم قرار دارد و یکی از منابع برتر کتابخانه در بین دانشگاه های آمریکای شمالی است.

هر ساله ، دانشگاه تورنتو از دانشجویان سراسر کانادا و در سراسر جهان استقبال می کند. این کشور هر ساله ده ها میلیون دلار برای کمک به دانشجویان، بورس های تحصیلی، اسکولرشیپ هایی برای پذیرش دانشجویانی که  براساس شایستگی و نه برا اساس درآمد شخصی خوشان  یا والدین  به تحصیل می پردازند، اختصاص می دهد.

فارغ التحصیلان آن بزرگترین  انجمن را در تقویت جوامع و ایجاد جوامع موفق و نوآورانه تشکیل می دهندو  نقش های رهبری را در همه قاره ها و تمام حوزه های فعالیت های انسانی دارند. شهریه سالانه آن برای دانشجویان بین المللی تقریبا ۴۵۰۰۰ دلار کاناداست.

دانشگاه مک گیل

 

دانشگاه مگ گیل با معماری سنتی و نوآورانه، رویایی، و متفاوت بوده و با توجه به دو زبانه و چند فرهنگی بودن تجربه متفاوتی میان سایر دانشگاه ها و شهر های کانادا می باشد.

این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ تاسیس شد و هم اکنون  رتبه ۳۵ جهانی را به خود اختصاص داده است. دارای ۳۰۰ رشته تحصیلی  با ۲۱ دانشکده است  و ۴۱۰۰۰ دانشجو دارد که ۲۵ درصد آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. این دانشگاه بیشترین دانشجویان دکتری را در میان دانشگاه های تحقیقاتی کانادا داراست. علاوه بر آن در بین دانشکده های پزشکی کانادا در جایگاه اول قرار دارد. همچنین رکورد بیشترین تعداد دانشمند (۱۴۲) و دریافت کننده ی جایزه نوبل (۱۲) نیز متعلق به این دانشگاه است.

البته لازم به ذکر است که دانشجویان آن دارای بالاترین معدل ها و نمرات ورودی در کانادا می باشند.  پردیس مرکز شهر مک گیل ترکیبی از ساختمانهای تاریخی و امکانات مدرن است.  پردیس های آن با ارئه ی بیش از ۳۰۰ برنامه تحصیلی در ده دانشکده: کشاورزی و محیط زیست، هنر، دندانپزشکی، آموزش، مهندسی، مدیریت، پزشکی، موسیقی، حقوق و غیره به دلیل اکتشافات علمی مشهور هستند. منابع مک گیل برای یادگیری ، کشف و دستیابی به مراکز تحقیقاتی شامل طیف گسترده ای از مراکز و شبکه های تحقیقاتی، موزه Redpath ، کتابخانه های بزرگ و  ایستگاه های تحقیقاتی در نواحی زیر زمینی و قطبی  می باشد. با زندگی و تحصیل در مونترال یک محیط زندگی سالم و یادگیری امن، مقرون به صرفه و پویا را فراهم می کنید. دانشجویان  می توانند تجربه آموزشی خود را از طریق دستیابی به تحقیق عملی، تبادل و آموزش در خارج از کشور، کارآموزی، برنامه های مطالعات میدانی ، مشارکت در تیم ورزشی و صدها برنامه و فعالیت علمی دیگر دانشگاه تقویت کنند.

دانشگاه  بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) یک مرکز جهانی برای تحقیق و تدریس است که در میان دانشگاه های برتر جهان  دارای رتبه  ۵۱ است. این دانشگاهدر سال ۱۹۰۸ تاسیس شد و با داشتن دو پردیس بزرگ در ونکوور و کلونا، میزبان بیش از ۶۳۰۰۰ دانشجو می باشد که ۲۴ درصد دانشجویان این دانشگاه بین المللی هستند و از ۱۶۲ کشور در آنجا مشغول به تحصیل هستند. اساتید برجسته ای در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند که از جمله آنها می توان به مرحوم مایکل اسمیت که جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۳ را دریافت کرده است اشاره نمود. همچنین فیزیکدان برنده جایزه نوبل کارل ویمن  این دانشگاه را برای راه اندازی ابتکار آموزش علوم کارل ویمن انتخاب کرد. همچنین تنها مرکز پزشکی استان است که دارای برنامه های ماهواره ای در پرنس جورج  ویکتوریا و کلونا است. این دانشگاه با گسترش فرصت های خارج از کلاس درس، باعث پیشرفت بیشتر  یادگیری و آموزش می شود که شامل ارائه ی برنامه های آموزشی غیر درسی و فرصتها و مکان های  غنی سازی یادگیری مانند مکانهای تعاونی و همچنین یادگیری خدمات بین المللی و امور جامعه است. دانشجویان در سطوح بالاتر پشتیبانی شخصی را از متخصصان خدمات ثبت نام دریافت می کنند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا از دانشگاههای  برتر جهان و یکی از  ۵ دانشگاه های برتر تحقیقاتی  کانادایی است که به شکل گیری آینده دانشجویان  از طریق تحقیق، تدریس و نوآوری کمک می کند. این دانشگاه که در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است، رتبه ۱۳۷ جهانی را به خود اختصاص داده است و با داشتن بیش از ۱۰۰ مرکز تحقیقاتی و انستیتوی، ۵۰۰ برنامه تحصیلات تکمیلی و ۳۸۸ برنامه کارشناسی در ۱۸ دانشکده و پنج پردیس گسترش یافته است. این دانشگاه همچنین یکی از مراکز برجسته کانادا در زمینه هوش مصنوعی است. با توجه به رتبه بندی های استخدامی فارغ التحصیلان QS ، بیش از ۳۸،۰۰۰ دانشجو از ۱۴۸ کشور مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل میباشند ، در حالی که هر سال تقریباً ۸۰۰۰ فارغ التحصیل جدید آن از بالاترین میزان اشتغال در کانادا برخوردار هستند؛ این دانشگاه سالانه ۳/۱۲ میلیارد دلار کانادا در اقتصاد آلبرتا تاثیر دارد. دارای ۴۰۰ رشته در همه مقاطع تحصیلی ست و ۱۸ دانشکده دارد. ایت دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر ارزان تر است و بااینکه در شمال غربی نیز واقع شده است، با این حال زمستان کمتری را پبه خود می بیند. فارغ التحصیلان دانشگاه آلبرتا بالاترین میزان اشتغال را در کانادا دارند و بیشتر در ارائه ی رشته های آموزشی، بهداشت، حقوق و روانشناسی شناخته شده است.  این دانشگاه در خصوص اختصاص بودجه سالانه حمایت مالی از پژوهش، از جمله کارآزمایی های بالینی و بودجه تحقیقاتی مربوطه، در بین پنج دانشگاه برتر در کانادا قرار دارد. این موسسه همچنین دارای یک رکورد نوآوری، تجاری سازی و انتقال فناوری است که بیش از ۱۱۰ شرکت Spin-off امروزه در حال فعالیت هستند. شهریه سالانه آن برای دانشجویان بین المللی تقریبا ۲۲۰۰۰ دلار کاناداست.

دانشگاه مونترال

تنها دانشگاه صرفاً  فرانسوی زبان در کانادا  دانشگاه مونترال است که دارای رتبه ۱۳۷ جهانی ست و یکی از پنج دانشگاه برتر فرانسوی زبان است و در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده است. از فعال ترین دانشگاه هایی کانادایی در زمینه تحقیقات است که در آمد تحقیقاتی آن بیش از نیم میلیارد دلار کاناداست. دارای ۱۴ دانشکده و  دو دبیرستان وابسته به نام های HEC Montréalو    Polytechnique Montréal   است و همچنین سی موسسه بهداشت و سلامت  وابسته به خود  دارد. بیش از ۶۶۷۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. مجموعا این دانشگاه با موسسه ها و مدارس وابسته به خود دارای ۲۴۰۰ استاد و محقق ثابت و مدعو را دارا است. در زمینه تحقیق،  به عنوان یکی از پویاترین دانشگاه های کانادا شناخته می شود و محوطه دانشگاه آن دارای بیش از ۴۶۵ واحد تحقیقاتی است. طیف گسترده ای از برنامه ها و رشته ها دراین دانشگاه  یک سرمایه اصلی برای دانشجویان آن است. این موارد در یک محیط بین رشته ای انجام می شود که باعث تعامل بین رشته های اصلی می شود.  همچنین تنها دانشگاه کانادا است که کلیه رشته های بهداشت،  از جمله پزشکی دامپزشکی و فارماکولوژی را پوشش می دهد. این دانشگاه با تعداد زیادی از مؤسسه‌ها در ۷۰ کشور جهان موافقتنامۀ بین المللی و طرح مشارکت امضا کرده است، ین توافق‌ها عامل مهمی در توسعه و اجرای برنامه های تبادل دانشجو هستند و در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۰۰ دانشجوی UQAM برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب شدند. پردیس واقع در کوه رویال ، در قلب مونترال ، یک محیط استثنایی  با  رستوران ها ، کافه ها ، کتابفروشی ها و انواع خدمات مجهز را ایجاد کرده است که  دو سوم آن شامل مناطق جنگلی است. سه ایستگاه مترو و چندین خط اتوبوس دسترسی مستقیم به پردیس را راحت نموده اند . شهریه سالانه آن برای دانشجویان بین المللی تقریبا ۳۷۰۰ دلار کاناداست.

دانشگاه مک مستر

مک مستر یک دانشگاه دولتی و دارای رتبه ی ۱۴۶ جهانی است. درسال ۱۸۸۷ در تورنتو تاسیس شد اما درسال ۱۹۲۰ به همیلتون انتاریو منتقل شد. بیش از ۳۱ هزار دانشجو از  ۱۰۷کشور جهان  در این دانشگاه تحصیل می کنند. دارای ۷۰ مرکز تحقیق و پژوهشگاه  و چهار پردیس منطقه ای است: مرکز شهر همیلتون، برلینگتون، کیچینر واترلو و نایگارا. پردیس اصلی این دانشگاه مجاور باغ های گیاه شناسی رویال است. دارای ۶ دانشکده شامل  دانشکده های بازرگانی، مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی و علوم اجتماعی  است و ۲۱ رشته را ارائه می دهد . این دانشگاه زمینه ای تفکر جسورانه، و ایجاد شور و انگیزه برای یادگیری مستمر بوده و هدف آن، اکتشاف، ارتباط و حفظ دانش است.دانشگاه متعهد به خلاقیت و نوآوری است. مک مستر الهام بخش تفکر انتقادی، رشد شخصی و اشتیاق برای یادگیری مادام العمر است و در جهت رفع نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه تلاش می­کند .تنها دانشگاه کانادا است که به واسطه ­ی میزبانی دانشگاه سازمان ملل (United Nations University) از طریق موسسه آب، محیط زیست و بهداشت (UNU-INWEH) به سازمان ملل خدمات دهی می­کند.

دانشگاه  واترلو

دانشگاه واترلو یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که دارای یک پردیس اصلی در واترلو انتاریو کانادا است. رتبه ۱۷۳ جهانی را به خود اختصاص داده است. جوانترین دانشگاه کانادا شناخته میشود و شامل ۳۶۶۷۰ دانشجو است که ۳۷ درصد آن ها از کشورهای دیگر هستند. این دانشگاه بیش از ۱۴۰ برنامه آموزشی را ارائه می دهد که توسط شش دانشکده شامل دانشکده علوم، ریاضیات، مهندسی، هنر، محیط زیست و بهداشت کاربردی  و سیزده مدرسه مستقر در دانشکده اداره می شود. این دانشگاه همچنین دارای سه پردیس ماهواره ای و چهار کالج وابسته به دانشگاه است. واترلو عضو U15، گروهی از دانشگاههای پرتحرک و تحقیقاتی در کانادا است. دانشگاه واترلو مشهور به ارائه ی  برنامه های آموزشی تعاونی است که به دانشجویان این امکان را می دهد تا تحصیلات خود را با تجربیات کاری قابل اجرا ادغام کنند. این دانشگاه بزرگترین برنامه آموزش تعاون پس از دوره متوسطه در جهان را اجرا می کند. در پردیس اصلی دانشگاه واترلو، پژوهش های پیشرفته در زمینه های مختلف از جمله بهداشت، مهندسی، ریاضیات، روانشناسی، اطلاعات کوانتومی، فناوری نانو و محیط زیست مطالعات انجام می شود. دانشگاه واترلو معتقد است راه حل برخی از چالش های اساسی جهان از طریق ایجاد ارتباط بین رشته ها، نهادها و ملت ها پیدا می شود. این دانشگاه به خاطر رشته‌های علوم رایانه و مهندسی  و ارائه برنامه‌های کارآموزی مشهور است دانشگاه واترلو را به عنوان بهترین دانشگاه کانادا از نظر کیفیت برنامه درسی می شناسند. همچنین بیل گیتس در این دانشگاه چندین بار سخنرانی کرده است.

هسته  اولیه  شرکت‌های مختلفی از جمله میپل‌سافت، پیام رسان کیک، سرتی کام، دالسا و وات کام از دانشگه واترلو شکل گرفته است. دانشگاه واترلو جز دانشگاه های پرطرفدار میان دانشجویان ایرانی می باشد.

دانشگاه وسترن

یکی از دانشگاههای قدیمی و  برتر تحقیقاتی کانادا است که دارای زیباترین محوطه در بین دانشگاه های کانادا می باشد. رتبه ۲۱۱ جهانی را به خود اختصاص داده است در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده است. تقریبا ۲۹ هزار دانشجو دارد. و همچنین دارای ۲۴۹ عضو هیئت علمی  می باشد. تحقیق مهمترین هدف این دانشگاه است و سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از این طریق کسب در آمد می نماید. دارای ۱۳ دانشکده و ۳ کالج وابسته است و در مجموع ۲۰۰ مدرک مختلف ارائه می دهد.
یک مرکز پر جنب و جوش برای یادگیری است که در آن دانشجویان از زندگی متنوع آکادمیک و اجتماعی برخوردارند.  وسترن هشت زمینه از قدرت تحقیق استراتژیک را مشخص کرده است: تصویربرداری، علوم اعصاب، مغز و ذهن، پایداری محیط زیست و انرژی سبز، مواد و مواد بیولوژیکی، مهندسی باد و کاهش بلایای طبیعی، فلسفه.و … این دانشگاه دارای امکانات تحقیقاتی در سطح جهانی است، از جمله انستیتوی مغز و ذهن، مؤسسه تحقیقاتی WindEEE ، موسسه تحقیقاتی رابرتز و مؤسسه فلسفه روتمن که همچنان به گسترش همکاری بین محققان، دانشجویان، صنعت و جامعه می پردازند. انتخاب برجسته برنامه ها و دوره های ارائه شده توسط این دانشگاه به دانشجویان کمک می کند تا مهارتهای تفکر انتقادی و رهبری را از جمله ارتباطات، حل مسئله و کار مشترک و  مهارتهایی که به طور فزاینده مورد تقاضای کارفرمایان قرار می گیرند را بیاموزند.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یک دانشگاه تحقیقاتی جامع است. رتبه ۲۳۳ جهانی را به خود اختصاص داده است و  در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و برای دانشجویان ورزشکار  بسیار مناسب است. بر خلاف دیگر منطقه های کانادا در کلگری در آلبرتا تمام طول سال هوا  آفتابی است. این  دانشگاه نیز جز دانشگاه های جوان کانادا دسته بندی میشود و دارای ۱۴ دانشکده است و بیش از ۲۵۰ برنامه دانشگاهی را ارائه می دهد و بیش از ۸۵۰ پژوهشکده و مرکز و همچنین ۲ پردیس داراست. پردیس اصلی در شمال غربی شهر در نزدیکی رودخانهbow واقع شده و پردیس  جنوبی کوچکتر نیز در مرکز شهر واقع شده است. پردیس اصلی امکانات تحقیقاتی بالایی را ارائه می دهد و با آژانس های تحقیقاتی و نظارتی فدرال همکاری میکند که تعداد زیادی از انها در مجاورت دانشگاه قرار دارند.  ایجاد و انتقال دانش در  دانشگاه کلگری هر روز به مزیت رقابتی جهانی کانادا کمک می کند و پایدارترین چالش های جامعه را برطرف می کند.  این دانشگاه به جهت قرار گرفتن  در  بین پنج دانشگاه برتر تحقیقاتی کانادا، از  استراتژی خاصی برخوردار است. جایی که پژوهش و تدریس نوآورانه به هم می پیوندند. این دانشگاه در شش زمینه موضوعی دارای تخصص بالایی در زمینه تحقیقات است: نوآوری های انرژی برای امروز و فردا،  سلامت مغز و روان، راه حل های مهندسی برای سلامتی، عفونت، التهاب و بیماری های مزمن،  فن آوری های جدید فضای زمین.

دانشگاه کوئین

دانشگاه کوئین  با بالاترین میزان فارغ التحصیلی در کشور یک تجربه یادگیری استثنایی دانشجویی و یک محیط جامع و پر تحقیق را ارائه می دهد ، دارای رتبه ۲۳۹ جهانی ست.  این دانشگاه  مرکز گردهمایی بیش از ۲۵۰۰۰ دانشجو، محقق، استاد و هنرمند به همراه برنده جایزه نوبل ۲۰۱۵ ، دکتر آرتو مک دونالد است.  برنامه های مختلفی در همه سطح های تحصیلی   و رشته هایی از جمله هنر و علوم ، مهندسی و علوم کاربردی، تجارت، علوم بهداشتی، آموزش، مطالعات سیاست و قانون را ارائه می دهد. متعهد به پشتیبانی از یک محیط دانشگاه متنوع و فراگیر است و برنامه نویسی متنوع آن دانشجویان برجسته ای را از سراسر کانادا و سراسر جهان جذب می کند. تحقیقات برجسته ای در حوزه هایی مانند فیزیک، سرطان و مهندسی مهندسی، تجزیه و تحلیل داده ها و موضوعات اجتماعی مانند مطالعات نظارت و سلامت روان در این دانشگاه انجام میشوند.

(این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی می‌باشد.)