انواع ویزا کانادا و شرایط آن

دولت کانادا با وجود تقاضای زیاد ، سالانه تعداد محدودی ویزا را به خارجی ها اعطا میکند، روند ویزای کار کانادا کاملا چالش برانگیزاست ، بااین حال کانادا خود نیز به مهاجر نیاز دارد، بنابراین اگر مسیر صحیحی راانتخاب کنید که به نفع شما باشد و نشان دهد که کانادا چگونه میتواند از داشتن شما سود ببرد، ویزای کانادا را باموفقیت خواهیدداشت، اما قبل از آن باید در مورد گزینه های مناسب مهاجرت با توجه به شرایط فعلی خود آگاهی پیدا کنید، بسته به اهداف و شرایط شخصی شما روش های زیادی برای اخذ ویزای کانادا و اقامت وجود دارد.

برای کشور کانادا دو دسته ویزا وجود دارد: ویزای دائم و ویزای موقت

ویزای موقت: ویزای موقت کانادا برای کسانی که مایل هستند برای تحصیل، کار یاتعطیلات به کانادا سفر کنند گزینه بسیار خوبیست، اگر قصددارید فقط در مدت زمان محدود در کانادا باشید این نوع ویزا بهترین گزینه برای شماست. ویزای موقت کانادا به شخص اجازه میدهد که برای مدت زمانی خاص(معمولا ۶ ماه یا کمتر) که توسط کونسولگری کانادا یا مامورین خدمات  (BSO)مرزی تعیین میشود در کانادا بماند و  بعد از اتمام مدت زمانی که اقامت آنها در کانادا تمام شد باید به کشور خود بازگردند. اگر کنسولگری کانادا معتقد باشد که شما پرونده ای جدی دارید و همچنین  قوانین ویزا را نقض نمی کنید ، ممکن است ویزای با مدت زمان بسیار طولانی به شما بدهد. این مدت معمولاً تا زمانی است که اعتبار  گذرنامه شما منقضی شود. با این حال، حتی اگر ویزا با  این مدت زمان  طولانی را دارید ، فقط مجاز به اقامت ۶ ماه مستمر و سپس بازگشت به کشور خود هستید.

ویزای موقت میتواند یک ویزای یکبار ورد یا چندگانه باشد. ویزای یکبار ورود به شخص اجازه میدهد تنها یکبار وارد کانادا شود۶ ماه بماند سپس به کشور خود باز گردد، ویزای ورود چندگانه به شخص اجازه میدهد تا زمان انقضای ویزای خود چندین بار وارد کاناداشود و به طور موقت در آنجا اقامت داشته باشد.

ویزا های موقت

ویزای تحصیلی کانادا

بدون شک امروزه سیستم آموزشی کانادا مطمئن ترین و آسان ترین راه برای مهاجرت به کاناداست. ویزای دانشجویی برای تکمیل  تحصیلات کسانی که از دانشگاه های کانادا را دارند رای داده می شود. اگر برای کمتر از ۶ ماه برای تحصیل به کانادا می روید، فقط می توانید ویزای عمومی بگیرید، اما برای بیش از ۶ ماه تحصیل، به ویزای دانشجویی احتیاج دارید.

ویزای توریستی یا گردشگری:

تنها با هدف گردشگری، شرکت در کنفرانس و همایش، دیدار اعضای خانواده و با داشتن دعوت نامه ها  به شما اعطا میشود و باید با ارائه مدارک کامل اثبات کنید که اقامت شما در کانادا موقتی است و شما پس از پایان مدت اعتبار  ویزا بازخواهید گشت.

ویزای کار موقت:

کانادا کشوری بسیار پیشرفته است که دارای فرصت های شغلی فراوان با مزایای کافی و مطلوب است. دولت کانادا نیز برای جذب نیروی کار ماهر و متخصص تسهیلاتی اندیشیده و برای این منظور ویزاهای کار طراحی شده است. ویزاهای موقت کارگر خارجی به آن دسته از افرادی داده می شود که در کانادا یک فرصت و پیشنهاد کاری داشته باشند. برای دریافت این ویزا ، شخص باید نامه پیشنهادی برای شغل معتبر را از یک کارفرما به سفارت کانادا  ارائه دهد و در صورتی که  واجد شرایط ویزای کار موقت باشد، تا ۶ ماه به ایشان ویزای کار موقت خواهند داد.

اگر می خواهید در کانادا کار کنید ، باید مجوز کار در کانادا را داشته باشید که به شما امکان می دهد برای خود  یک کارفرما در خاک کانادا پیدا کنید یا یک قرارداد کار رامنعقد کنید.درخواست مجوز کار می بایست همزمان با درخواست صدور ویزا برای ورود به کانادا به سفارت تقدیم شود و این دو درخواست به طور هم زمان رسیدگی  می شود و در صورت فراهم بودن شرایط دفتر کنسولگری درخواست شما را با صدور یک پروانه کار اجازه می دهد .ویزای کار موقت برای کانادا ترکیبی از ویزا اقامت موقت و اجازه کار است. با داشتن TRV ، شما اجازه دارید ۶ ماه یا کمتر در کانادا اقامت داشته باشید، در حالی که مجوز کار در کانادا به شما امکان می دهد در شغلی که قبلاً پیدا کرده اید یا موقعیت های شغلی جدید فعالیت نمایید. این ویزای کار در کانادا دائمی نیست و با توجه به شرایط شما در مدت مشخصی (چند ماه یا چند سال) منقضی می شود. این بدان معنی است که پس از اتمام اعتبار ویزای کاری کانادا، شما می توانید درخواست تمدید آن را کنید و یا به کشور خود بازگردید. حداکثر مدت زمانی که می توانید بطور موقت در کانادا با تمام برنامه های افزودنی کار کنید ۴ سال است.

ویزای فوق العاده( سوپرویزا) :

این ویزا برای والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شهروند کانادایی در نظر گرفته شده است این ویزا به افراد اجازه میدهد تا دراولین بازدید حداکثر ۲ سال در کانادا بمانند و پس از آن این ویزا به مدت ۱۰ سال اعتباردارد، البته شخص دعوت کننده باید ثابت کند از نظر مالی توانایی حمایت از این افراد رادارد.

 

ویزای دیپلماتیک و رسمی:

به مقامات کشورهای خارجی اجازه ورود به کانادا برای انجام وظایف و مقاصد رسمی و سیاسی  میدهد.

ویزای حسن نیت:

این ویزا مختص  افرادی است که واجد شرایط ویزای دیپلماتیک و رسمی نیستند،  اما به دلیل رتبه و موقعیت های سیاسی و اجتماعی خود از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند، بعنوان مثال این ویزا شامل اعضای هیئت های تجاری یا دیپلمات هایی با هدف گردشگری است.

ویزای تجاری :

به افرادی که با اهداف تجاری به صورت فرد یا گروهی از افراد تجاری به کانادا سفر میکنند اعطا میشود.

 

ویزا برای زایمان در کانادا:

به افرادی اعطا میشود که تمام معیارها را برای زندگی موقت در کانادا و همچنین  زایمان در این کشور را دارند و با توجه به جاری بودن قانون خاک در کانادا، تولد در کانادا باعث میشود کودک بدون شرایط شهروند کانادایی محسوب شود.

 

ویزا اهداکننده عضو:

به شخصی که باهدف اهدای عضو به یک شهروند  کانادایی به این کشور سفر میکند داده میشود.

 

ویزای کار در تعطیلات:

این ویزا به جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ ساله از ۳۰ کشور جهان  داده میشود تا بتوانند حداقل ۶ تا ۲۴ ماه در کانادا کارکنند.

بدین صورت که متقاضیان در خواست های خود رارسال کرده و منتظر میشوند تا به صورت تصادفی انتخاب شوند. لازم به ذکر است که  ایران جز کشورهای لیست ویزای کار در تعطیلات نمی باشد.

ویزا های دائم

با داشتن این ویزا میتوان به صورت دائم در کانادا مستقر شد در آنجا کار و تحصیل کرد.  این ویزا  انواع مختلفی دارد:

 

ویزای اکسپرس اینتری

(Express Entry)

یک سیستم دولتی آنلاین است که برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۵ راه اندازی شد. این سیستم به مهاجران بالقوه کمک میکند تا ازطریق گزینه های مختلف، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، این برنامه به منظور تسهیل مهاجرت آسان نیروهای کار متخصص و ماهر که درصد بالای شانس موفقیت اقتصادی را دارند طراحی شده است. در واقع شرایط و صلاحیت متقاضیان را ارزیابی کرده و امتیازخاصی را ارائه میدهد، ودر صورت کسب نمره حد نصاب در هر مرحله، دولت کانادا دعوت نامه هایی را برای برگزیدگان دارای امتیاز در هر سیستم صادر میکند که زمان پردازش برای ورود اکسپرس حداقل ۶ ماه طول میکشد و

شامل موارد زیر میشود:

-برنامه تجاری متخصصان فدرالFederal Skilled Trades

Program-FSTP

به کسانی داده میشود که دارای مهارت هایی در زمینه تجاری، مکانیک تجهیزات سنگین و هواپیما، برق، ماشین آلات و غیره تخصص دارند.

 

-نیروی کار ماهر فدرال Federal Skilled Worker Program FSWP

این ویزا به افرادی داده میشود که براساس تحصیلات، تجربه کاری و دانستن زبان انگلیسی یا فرانسه و یا هر دو و سایر عوامل به عنوان شهروند دائم انتخاب میشوند و تخصص آن ها مورد نیاز کاناداست. این برنامه درسال ۲۰۱۳ توسط دولت کانادا و اداره مهاجرت تهیه شده تا نشان دهد کمبود نیروی کار ماهر در مناطقی که به دلیل افزایش قدرت اقتصادی، رشد سریع را تجربه میکند وجود دارد. این برنامه اکنون از طریق سیستم انتخاب مهاجرت Express Entry Canada اجرامیشود.

 

-برنامه تجربه کانادایی The Canadian Experience Class

این ویزا به افرادی داده میشود که قبلا ویزای کار یا تحصیل موقت داشته اند و میخواهند آن را به ویزای اقامت دائم تغیردهند، در واقع برای دریافت این ویزا باید تجربه کار یا تحصیل در کانادا را داشت و  سپس از این طریق اقدام کرد.

 

-برنامه نامزد یا منتخب استانی:

متقاضیانی که نتوانستند اقامت را از طریق ویزای نیروی کار ماهردریافت کنند، میتوانند تحت برنامه PNPیعنی برنامه نامزداستانی، امیدوار باشند. این برنامه برای متخصصان با مهارت کمتر  است که هنوز هم میتوانند به کانادا بیایند  و در رشد اقتصادی آن سهیم باشند، در این خصوص شما برای استان خاصی از کانادا که به دنبال کارمند در یک زمینه خاص است معرفی میشوید. حرفه های موردنیاز به طور مکرر در هر استان تغیر میکند، اما قبل از درخواست باید مجوز را از استان مورد نظر دریافت کنید.

 

برنامه کار افرینی:

ویزای دائمی است که به افرادی داده میشود  که  توانایی مدیریت و راه اندازی کسب و کار را داشته باشند و متعهد شوند که چندسال پی در پی میتوانند به تنهایی این کسب وکار را حفظ، اداره و مدیریت نمایند.

 

ویزای سرمایه گذاری :

به افرادی داده میشود که توانایی سرمایه گذاری در کاناد را به مبلغ حداقل ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ دلار کانادا داشته باشند و دولت این سرمایه را بعد ۵ سال بدون هیچگونه سودی به انها بازمیگرداند. فرد باید نشان دهد که توان مالی اداره ی خود و خانواده اش را در کانادا خواهدداشت و تا ۸۰۰٫۰۰۰ دلار در کانادا سرمایه گذاری می کند.

البته ویزای سرمایه گذاری در هریک از ایالت های کشور کانادا شرایط متفاوتی را می طلبد و در برخی از ایالت ها ممکن است مبلغ سرمایه گذاری حتی به ۲۵۰٫۰۰۰ ئلار کانادا نیز کاهش یابد که باتوجه به جمعیت جوان هر ایالت و مؤلفه های دیگر شرایط و منابع سرمایه گذاری در ایالت ها متفاوت است. البته لازم به ذکر است که فرانسوی زبانانی که مسلط در سطح  B2 زبان فرانسه باشند از امتیازات خاصی برای سرمایه گذاری در  برخی ایالت ها بهره مند می شوند.

 

 

 

 ویزای استارت اپ :

دراین نوع ویزا حتما نباید شخص متقاضی توانایی مالی بالایی داشته باشد ویا در کانادا سرمایه گذاری انجام دهد، فقط باید ایده و طرح منحصر به فرد را با حمایت یکی از سازمان های اعلام شده از سوی اداره مهاجرت کانادا  به اجرا دربیاورد.

برای اطلاع از پروسه اخذ ویزاهایی که بیشترین متقاضی و بیشترین تطابق را با شرایط ایرانیان دارد و همچنین شرایط و هزینه های لازم برای اخذ این ویزاها می توانید به سایر مقالات موجود در سایت مراجعه کنید.

(این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی می‌باشد.)